16.06.2022, 02:59
Upadek Ariadny
Ale jest w tej historii zwrot. W Odysei Homera Artemida — dziewicza bogini łowów i czystości, znana z brutalnego karania krnąbrnych kobiet — zabija śmiertelną Ariadnę za jej niewierność wobec Dionizosa, który najwyraźniej był od początku jej mężem. Z Odysei fraza jest interpretowana jako „ o wypowiedzeniu Dionizosa ”, najwyraźniej Dionizos był zdenerwowany, ponieważ Ariadna zbezcześciła jego grotę swoją miłością do Tezeusza. Nieważne, że sam Dionizos był notorycznym uwodzicielem. Patriarchalny do samego rdzenia, Odyseja— być może pierwotnie skomponowana w tradycji ustnej już w greckim średniowieczu (między 1200-850 pne) — jest w sercu opowieścią o przygodach Odyseusza i licznych niewiernościach podczas jego dziesięcioletniego powrotu do domu, gdy w domu tęsknił za nim, jego żona – Penelope – jest zadowolona z odcinania lat. Niewierność Ariadny można jednak wytłumaczyć w kontekście płodności i występuje w niepłodnej porze roku, kiedy nasienie boga płodności jest uśpione. W tym momencie para płodności rozstaje się, a bogini odchodzi – być może nawiązując do epoki przed ślubem, kiedy kobiety miały więcej sprawczości w swoim życiu reprodukcyjnym. Wreszcie Ariadna albo śpi, albo umiera w okresie uśpienia. W końcu dla bogini płodności spanie i umieranie to to samo.
Dionizos i Ariadna. Szczegół z boku A kielicha-krateru z czerwoną figurą poddasza. (ok. 400-375 p.n.e.). Z Teb. ( Domena publiczna )
Nie popełnij błędu, w przeciwieństwie do jej poprzedniej manifestacji w panteonie minojskim, Ariadna jest teraz jedynie żoną boga płodności. Mity o wyczynach i przygodach Dionizosa bez Ariadny obfitują, ale kiedy w tych mitach w ogóle jest mowa o Ariadnie, to tylko w odniesieniu do Dionizosa. Kiedy Dionizos wraca do niej, ich małżeństwo jest co roku uświęcane podczas orgiastycznych uroczystości — Ariadna odradza się, a planeta znów staje się płodna. Według przełomowej książki Waltera Burkerta Greek Religion , uroczystość świętego zaślubin Dionizosa i Ariadny została nazwana Anthesteria i upamiętniała króla Tezeusza, oddającego bogu swoją żonę Ariadnę. Ponadto na wyspie Naxos odbyły się dwa święta Ariadne, jedno radosne, drugie żałobne. “Małżeństwo z Dionizosem stoi w cieniu śmierci ” – potwierdza Burkert. Jak w przypadku wszystkich festiwali płodności, w hulankę wplątana jest śmierć – aspekt regeneracji życia.
Perseus trzymający głowę Meduzy.Benvenuto Cellini, Loggia dei Lanzi, Florencja; Włochy
Ale jest w tej historii zwrot. W Odysei Homera Artemida — dziewicza bogini łowów i czystości, znana z brutalnego karania krnąbrnych kobiet — zabija śmiertelną Ariadnę za jej niewierność wobec Dionizosa, który najwyraźniej był od początku jej mężem. Z Odysei fraza jest interpretowana jako „ o wypowiedzeniu Dionizosa ”, najwyraźniej Dionizos był zdenerwowany, ponieważ Ariadna zbezcześciła jego grotę swoją miłością do Tezeusza. Nieważne, że sam Dionizos był notorycznym uwodzicielem. Patriarchalny do samego rdzenia, Odyseja— być może pierwotnie skomponowana w tradycji ustnej już w greckim średniowieczu (między 1200-850 pne) — jest w sercu opowieścią o przygodach Odyseusza i licznych niewiernościach podczas jego dziesięcioletniego powrotu do domu, gdy w domu tęsknił za nim, jego żona – Penelope – jest zadowolona z odcinania lat. Niewierność Ariadny można jednak wytłumaczyć w kontekście płodności i występuje w niepłodnej porze roku, kiedy nasienie boga płodności jest uśpione. W tym momencie para płodności rozstaje się, a bogini odchodzi – być może nawiązując do epoki przed ślubem, kiedy kobiety miały więcej sprawczości w swoim życiu reprodukcyjnym. Wreszcie Ariadna albo śpi, albo umiera w okresie uśpienia. W końcu dla bogini płodności spanie i umieranie to to samo.
Dionizos i Ariadna. Szczegół z boku A kielicha-krateru z czerwoną figurą poddasza. (ok. 400-375 p.n.e.). Z Teb. ( Domena publiczna )
Nie popełnij błędu, w przeciwieństwie do jej poprzedniej manifestacji w panteonie minojskim, Ariadna jest teraz jedynie żoną boga płodności. Mity o wyczynach i przygodach Dionizosa bez Ariadny obfitują, ale kiedy w tych mitach w ogóle jest mowa o Ariadnie, to tylko w odniesieniu do Dionizosa. Kiedy Dionizos wraca do niej, ich małżeństwo jest co roku uświęcane podczas orgiastycznych uroczystości — Ariadna odradza się, a planeta znów staje się płodna. Według przełomowej książki Waltera Burkerta Greek Religion , uroczystość świętego zaślubin Dionizosa i Ariadny została nazwana Anthesteria i upamiętniała króla Tezeusza, oddającego bogu swoją żonę Ariadnę. Ponadto na wyspie Naxos odbyły się dwa święta Ariadne, jedno radosne, drugie żałobne. “Małżeństwo z Dionizosem stoi w cieniu śmierci ” – potwierdza Burkert. Jak w przypadku wszystkich festiwali płodności, w hulankę wplątana jest śmierć – aspekt regeneracji życia.
Perseus trzymający głowę Meduzy.Benvenuto Cellini, Loggia dei Lanzi, Florencja; Włochy