05.01.2023, 15:49
Kali zniszczyła demony, ale była tak odurzona własną mocą, że nie mogła się powstrzymać i zaczęła zabijać bogów. Durga następnie zaapelowała o pomoc do Śiwy, który położył się wśród umierających ciał. Jego piękne oczy i wyprostowany lingam (fallus) uspokoiły Kali, która pozwoliła sobie wślizgnąć się na niego i odkryć swoją zdolność do wcielenia absolutnej miłości. Zaskoczenie penetracją było takie, że jej język wyskoczył z ust i skierował się w dół do serca. Odtąd praktykujący tantrę czcili Kali jako inkarnację mocy i absolutnej miłości.
SYMBOLIKA CIAŁA I ATRYBUTY KALI
Kali jest czarna lub granatowa. Wszystkie kolory mieszają się ze sobą w ciemności. Kali jednoczy dwoistość; cała manifestacja znika w czerni. „Tak jak wszystkie kolory znikają w czerni, tak znikają w niej wszystkie imiona i wszystkie formy” – mówi tantra mahanirwany. Kali to ostateczna fuzja pozorów w rzeczywistości Jaźni. Ona przekracza wszelkie formy. Jest czczona podczas czarnego księżyca, wokół stosów pogrzebowych i podczas pieśni kremacyjnych. Jest czczona we wtorki o północy. Uwielbia odludne miejsca i rozdroża.
Jednak jej czciciele postrzegają ją jako świetlistą. Ramakryszna zwraca uwagę, że „widzisz Ją jako czarną, ponieważ jesteś od Niej daleko. Zbliż się, a zobaczysz, że jest pozbawiona wszelkich kolorów. Woda jeziora wydaje się czarna z daleka. Zanurz rękę, a zobaczysz, że w ogóle nie ma koloru. Podobnie niebo z daleka wygląda na niebieskie. Ale spójrz na atmosferę w pobliżu, ona nie ma koloru.
„Jestem Wielką Naturą, świadomością, szczęściem, kwintesencją”
– mówi Kali w Chudamani Tantra. Jest Matką Kosmiczną, ciemną jak burzowe chmury, nagą, z rozczochranymi włosami opadającymi na kolana. Kali tworzy kosmos, żywioły i język poprzez pięćdziesiąt odciętych głów swojego naszyjnika. Czasami jest przedstawiana jako olśniewająca nastolatka, a czasami w jej przerażającym i wychudzonym aspekcie. Półksiężyc świeci na jej czole; kamienie szlachetne rozjaśniają jej ciało. Jej yoni (żeński narząd płciowy; łono, pochodzenie, źródło) jest otwarte na świat. Jej język wystaje z zakrwawionych ust. Na jej ciele są plamy krwi. Każdy aspekt jej pojawienia się w jej różnych formach ma potężne znaczenie, które kształci i oświeca jej wielbicieli.
Nagość:
Kali jest ubrana w kosmos; ona jest kosmosem. Jej nagość symbolizuje fakt, że jest wolna od iluzji. Ona jest naturą. Ona jest bez imienia i bez formy. W oświeconej świadomości jest ona ostateczną prawdą.
Troje oczu:
troje oczu Kali reprezentuje słońce, księżyc i ogień, a także trzy czasy – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość – które znosi swoją absolutną obecnością. Ona jest niszczycielem czasu.
Jej piersi:
Na wielu obrazach piersi Kali są ozdobione diagramami, które przedstawiają kosmos połączony z centrum jej serca. Są pokryte krwią, czerwienią, kolorem namiętnego wybuchu Kali. Jej piersi są również symbolem hojnej matki. Czciciele Kali nazywają ją „Ma” – Matka.
W opowieści z mitologii (w innej wersji niż ta opisana powyżej), gdy Durga wzywa Shivę, by pomógł udobruchać Kali, nie używa mocy swojego lingamu. Zamiast tego przemienia się w niemowlę, aby wydobyć instynkt opiekuńczy i macierzyński Kali. Tak postrzegają ją jej wyznawcy: stają się niemowlętami Śiwy, które wysysają życie, śmiałość i nonkonformizm z piersi Bogini.
Jej otwarte yoni:
Jej yoni kontempluje kosmos. W niektórych wizualizacjach jej łechtaczka staje się okiem kontemplującym nieskończoność, łączącym niebo i ziemię. To z joni wyłania się lingam, co oznacza, że siła Śiwy, architekta świata, wyłania się z absolutnej mocy kobiecości. Moc Shakti jest symbolizowana przez ostatnie „i” jej imienia, które przenosi na imię Shivy, aby dać mu moc. Bez tego „i”Shiva byłby Shva, co w sanskrycie oznacza ciało pozbawione siły. Bez Shakti Shiva byłby bezwładny.
W trzecim rozdziale Yoni Tantry osiem bogiń lub mocy Shakti jest umieszczonych na joni, które jest czczone jako miejsce zamieszkania bogiń. Jej esencja jest wchłaniana przez jogina. Kali i Tara są w czakrze joni. Chinamasta to runo łonowe. Baglamukhi i Matangi to wargi sromowe większe. Mahalakshmi, Shodasi i Bhuvaneshvari są ukryci wewnątrz joni.
„Włożenie lingamu do joni jest wielką sadhaną [praktyką duchową]. Najważniejszą rzeczą w recytowaniu mantr i sadhanie jest przepływ spermy i przyjemności".
Uważa się, że joni jest esencją kosmosu.
„Jaki jest interes w kąpieli w Gangesie i odwiedzaniu świętych miejsc? Nic nie równa się oddaniu yoni… Sadhana yoni jest największą sadhaną” W kilku tantrach stwierdza się, że wchłonięcie wysublimowana esencja joni leczy choroby. „Kobiety są boskie, kobiety to życie, kobiety to prawdziwe klejnoty”. Joni Tantra tworzy ścisły związek między sadhaną Kali a adoracją joni. To uwalnia jogina od wszelkich energii pashu – prymitywnego człowieka – i przemienia go w vira, czyli bohatera.
Cztery ramiona Kali:
ramiona Kali reprezentują cykl tworzenia i niszczenia, kosmiczny rytm, okrężną naturę życia i śmierci w ciągłym ruchu. Kiedy nie trzyma trójzębu, dłoń Kali przyjmuje mudrę, która gasi strach i dodaje odwagi do konfrontacji z rzeczywistością. Krew menstruacyjna: W tradycji Kaula kobieta jest boginią, a krew menstruacyjna jest przejawem jej mocy.
Krew Kali (niektóre obrazy przedstawiają ją wypływającą z joni) jest uważany za boski nektar. Stosowany jest w rytuałach, czasem mieszany ze spermą i winem. Nie ma tabu dotyczącego kobiecego okresu. Wręcz przeciwnie, jest czczona: kobiety najlepiej podczas swoich okresów, łączą się z joginami, aby przekazywać im swoją moc.
Kiedy jogin wytryskuje, klęka przed Shakti i wchłania słońce (krew) i księżyc (spermę), aby zintegrować kosmos.
Tasak lub miecz:
Kali odcina wewnętrzny mentalny dialog. Pozwala ciału połączyć się w całość, nie pozwalając aktywności umysłowej wprowadzić dwoistości do doświadczenia. Miecz otwiera się na ciszę; cisza otwiera się na radość.
Trójząb:
Trójząb symbolizuje, że praktykujący jest jednocześnie Boskością, świątynią i czcicielem – wszystkimi trzema zebranymi w jednej gałęzi. Odcięta głowa: Odcięta głowa symbolizuje mentalną ciszę i zakorzenienie w Jaźni.
Kielich:
To naczynie odbiera i zatrzymuje przepływ mentalnych skojarzeń, które tworzy dwoistość.
Spódnica odciętych ramion:
Odcięte ramiona reprezentują połączenie z działaniem, a zatem z karmą, która w swojej bezpośredniości jest uważana za połączoną z kosmosem. Wszelkie działania zależą od całokształtu ruchu kosmicznego. Nie ma długoterminowej z góry determinacji; zamiast tego po prostu natychmiastowe połączenie, w którym wszystko wchodzi w komunikację, popychając każdą istotę do działań, które nie mogą wynikać z wyboru ponieważ wszystko jest uwarunkowane kosmicznym rytmem. Postrzeganie braku wyboru prowadzi do wolności, a jogin praktykuje tę wolność poza wszelkimi ramami i ograniczeniami. Staje się sahajya, istotą spontaniczną i działa z własnej dobrej woli. W sensie absolutnym nie ma dobra ani zła – wszystko równoważy się w nieskończoności. Żadna zasługa ani Żaden błąd, żaden chwalebny czyn. Pozostaje tylko kosmiczna gra, w której jesteśmy tylko wolnymi od cząstek, tańczącymi elektronami.
Odcięte ramiona oznaczają również, że Kali odcina ramiona mężczyznom, którzy działają w świecie bez świadomości, a zwłaszcza kobietom, które nie są świadome swoich ciał.
Jej rozczochrane włosy: włosy Kali reprezentują bunt przeciwko normom społecznym i wolności. Reprezentuje również włosy jogina, które łączą się z energią kosmiczną.
Szakale: Podczas gdy Durga dosiada lwa — najwyższego szlachetnego zwierzęcia — Kali jest towarzyszem szakali, których ciemne sylwetki wtapiają się w noc, często oświetlone migotliwym światłem stosów pogrzebowych. To symbolizuje zamiłowanie Kali do zapomnianych lub pogardzanych stworzeń.
Lubi też wrony. Kali ma takie samo nastawienie społeczne: zaprasza na swoje ceremonie wszystkich wyznawców bez względu na kastę, historię czy kulturę. Ona nie robi takich rozróżnień. Bramin i parias są witani w ten sam sposób przez Matkę. Swoją miłością obdarza wszystkich. Jej przerażający wygląd ma tylko popychać jej wyznawców do zdobycia odwagi potrzebnej do wyjścia poza ograniczenia umysłu, poza ograniczenia piękna i brzydkiego, czystego i nieczystego, wartościowego i niegodnego.
Węże:
Węże również są przedmiotem strachu i odrzucenia. Kali, podobnie jak Śiwa i wszyscy asceci, żyje w doskonałej harmonii z wężami, niezależnie od tego, czy są jadowite, czy nie. Często kobra królewska chroni Shivę. Na północy Indii widziałem węże bawiące się trójzębem ascety (symbolem Śiwy) wbitym w ziemię i owijającym się wokół jego zębów. Wąż jest także łącznikiem między niebem a ziemią, między pierwszą a ostatnią tattwą (zasadami rzeczywistości). Falujący ruch jego ciała przypomina nam o nieobecności dogmatów, wierzeń, pewników – nieobecności, która obdarza jogina subtelnością, wdziękiem i tak jak moc oderwania się od ograniczeń ciała, wąż zrzuca swoje stare skóra.
Wąż symbolizuje także wieczność.
W tańcu tandawa ,kręgosłup jest wyobrażany jako wąż. Głowa węża jest reprezentowana przez kość krzyżową, a jego ogon kończy się na potylicy. Wąż jest również reprezentacją Kundalini, która nie jest tylko energią – jest także Boginią zwiniętą w sercu, a nie w czakrze podstawy. Odzwierciedla to podejście Kaszmiru, w którym wszystko koncentruje się w sercu. Nie jest to temat praktyki, ale raczej łaska:
„Widzi się, że ta najwyższa i najsubtelniejsza energia przekracza wszelkie praktyki. Kiedy ta energia zamyka w sobie bindu [punkt metafizyczny] serca, jest zwinięta jak wąż w głębokim, głębokim śnie. I tam, w sercu, pozostaje we śnie, nie myśląc o niczym.
O Uma, ta Bogini również zamknęła w swojej piersi księżyc, ogień, słońce, gwiazdy i czternaście światów, ale jest nieprzytomna, jakby odurzyła ją trucizna”.
Pole kremacji:
To pole jest miejscem, gdzie pięć elementów, ego i zróżnicowanie są niszczone i gdzie wielu powrócił do jednego, do popiołów, do ziemi, do nieba, do przestrzeni. To koniec koncepcji, prawdy i dogmatów. Koniec emocjonalnego ograniczania. Tutaj rozpuszcza się pięć kancuka*.
Tandava:
Tandava to taniec tworzenia i rozpadu. Jest to taniec, w którym Shakti pokona Shivę, przywracając moc kobiecości, narzucając jej rytm i zapraszając nas z kolei do tworzenia i niszczenia w nieskończonym cyklu. Kali poprzez tandava wyraża kreatywność chaosu.
Każdy dosłowny i metaforyczny obraz Kali jest zatem obciążony duchowym znaczeniem; Medytacja nad symboliką Bogini ma moc przemieniania jej wyznawców.
„Kancukas to pięć okryć mayi (przyczyna bez początku, która stwarza iluzję świata): ograniczenie czasu, ograniczenie miejsca, ograniczenie przywiązania, ograniczenie wiedzy, wrażenie ograniczonej kreatywności.
SYMBOLIKA CIAŁA I ATRYBUTY KALI
Kali jest czarna lub granatowa. Wszystkie kolory mieszają się ze sobą w ciemności. Kali jednoczy dwoistość; cała manifestacja znika w czerni. „Tak jak wszystkie kolory znikają w czerni, tak znikają w niej wszystkie imiona i wszystkie formy” – mówi tantra mahanirwany. Kali to ostateczna fuzja pozorów w rzeczywistości Jaźni. Ona przekracza wszelkie formy. Jest czczona podczas czarnego księżyca, wokół stosów pogrzebowych i podczas pieśni kremacyjnych. Jest czczona we wtorki o północy. Uwielbia odludne miejsca i rozdroża.
Jednak jej czciciele postrzegają ją jako świetlistą. Ramakryszna zwraca uwagę, że „widzisz Ją jako czarną, ponieważ jesteś od Niej daleko. Zbliż się, a zobaczysz, że jest pozbawiona wszelkich kolorów. Woda jeziora wydaje się czarna z daleka. Zanurz rękę, a zobaczysz, że w ogóle nie ma koloru. Podobnie niebo z daleka wygląda na niebieskie. Ale spójrz na atmosferę w pobliżu, ona nie ma koloru.
„Jestem Wielką Naturą, świadomością, szczęściem, kwintesencją”
– mówi Kali w Chudamani Tantra. Jest Matką Kosmiczną, ciemną jak burzowe chmury, nagą, z rozczochranymi włosami opadającymi na kolana. Kali tworzy kosmos, żywioły i język poprzez pięćdziesiąt odciętych głów swojego naszyjnika. Czasami jest przedstawiana jako olśniewająca nastolatka, a czasami w jej przerażającym i wychudzonym aspekcie. Półksiężyc świeci na jej czole; kamienie szlachetne rozjaśniają jej ciało. Jej yoni (żeński narząd płciowy; łono, pochodzenie, źródło) jest otwarte na świat. Jej język wystaje z zakrwawionych ust. Na jej ciele są plamy krwi. Każdy aspekt jej pojawienia się w jej różnych formach ma potężne znaczenie, które kształci i oświeca jej wielbicieli.
Nagość:
Kali jest ubrana w kosmos; ona jest kosmosem. Jej nagość symbolizuje fakt, że jest wolna od iluzji. Ona jest naturą. Ona jest bez imienia i bez formy. W oświeconej świadomości jest ona ostateczną prawdą.
Troje oczu:
troje oczu Kali reprezentuje słońce, księżyc i ogień, a także trzy czasy – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość – które znosi swoją absolutną obecnością. Ona jest niszczycielem czasu.
Jej piersi:
Na wielu obrazach piersi Kali są ozdobione diagramami, które przedstawiają kosmos połączony z centrum jej serca. Są pokryte krwią, czerwienią, kolorem namiętnego wybuchu Kali. Jej piersi są również symbolem hojnej matki. Czciciele Kali nazywają ją „Ma” – Matka.
W opowieści z mitologii (w innej wersji niż ta opisana powyżej), gdy Durga wzywa Shivę, by pomógł udobruchać Kali, nie używa mocy swojego lingamu. Zamiast tego przemienia się w niemowlę, aby wydobyć instynkt opiekuńczy i macierzyński Kali. Tak postrzegają ją jej wyznawcy: stają się niemowlętami Śiwy, które wysysają życie, śmiałość i nonkonformizm z piersi Bogini.
Jej otwarte yoni:
Jej yoni kontempluje kosmos. W niektórych wizualizacjach jej łechtaczka staje się okiem kontemplującym nieskończoność, łączącym niebo i ziemię. To z joni wyłania się lingam, co oznacza, że siła Śiwy, architekta świata, wyłania się z absolutnej mocy kobiecości. Moc Shakti jest symbolizowana przez ostatnie „i” jej imienia, które przenosi na imię Shivy, aby dać mu moc. Bez tego „i”Shiva byłby Shva, co w sanskrycie oznacza ciało pozbawione siły. Bez Shakti Shiva byłby bezwładny.
W trzecim rozdziale Yoni Tantry osiem bogiń lub mocy Shakti jest umieszczonych na joni, które jest czczone jako miejsce zamieszkania bogiń. Jej esencja jest wchłaniana przez jogina. Kali i Tara są w czakrze joni. Chinamasta to runo łonowe. Baglamukhi i Matangi to wargi sromowe większe. Mahalakshmi, Shodasi i Bhuvaneshvari są ukryci wewnątrz joni.
„Włożenie lingamu do joni jest wielką sadhaną [praktyką duchową]. Najważniejszą rzeczą w recytowaniu mantr i sadhanie jest przepływ spermy i przyjemności".
Uważa się, że joni jest esencją kosmosu.
„Jaki jest interes w kąpieli w Gangesie i odwiedzaniu świętych miejsc? Nic nie równa się oddaniu yoni… Sadhana yoni jest największą sadhaną” W kilku tantrach stwierdza się, że wchłonięcie wysublimowana esencja joni leczy choroby. „Kobiety są boskie, kobiety to życie, kobiety to prawdziwe klejnoty”. Joni Tantra tworzy ścisły związek między sadhaną Kali a adoracją joni. To uwalnia jogina od wszelkich energii pashu – prymitywnego człowieka – i przemienia go w vira, czyli bohatera.
Cztery ramiona Kali:
ramiona Kali reprezentują cykl tworzenia i niszczenia, kosmiczny rytm, okrężną naturę życia i śmierci w ciągłym ruchu. Kiedy nie trzyma trójzębu, dłoń Kali przyjmuje mudrę, która gasi strach i dodaje odwagi do konfrontacji z rzeczywistością. Krew menstruacyjna: W tradycji Kaula kobieta jest boginią, a krew menstruacyjna jest przejawem jej mocy.
Krew Kali (niektóre obrazy przedstawiają ją wypływającą z joni) jest uważany za boski nektar. Stosowany jest w rytuałach, czasem mieszany ze spermą i winem. Nie ma tabu dotyczącego kobiecego okresu. Wręcz przeciwnie, jest czczona: kobiety najlepiej podczas swoich okresów, łączą się z joginami, aby przekazywać im swoją moc.
Kiedy jogin wytryskuje, klęka przed Shakti i wchłania słońce (krew) i księżyc (spermę), aby zintegrować kosmos.
Tasak lub miecz:
Kali odcina wewnętrzny mentalny dialog. Pozwala ciału połączyć się w całość, nie pozwalając aktywności umysłowej wprowadzić dwoistości do doświadczenia. Miecz otwiera się na ciszę; cisza otwiera się na radość.
Trójząb:
Trójząb symbolizuje, że praktykujący jest jednocześnie Boskością, świątynią i czcicielem – wszystkimi trzema zebranymi w jednej gałęzi. Odcięta głowa: Odcięta głowa symbolizuje mentalną ciszę i zakorzenienie w Jaźni.
Kielich:
To naczynie odbiera i zatrzymuje przepływ mentalnych skojarzeń, które tworzy dwoistość.
Spódnica odciętych ramion:
Odcięte ramiona reprezentują połączenie z działaniem, a zatem z karmą, która w swojej bezpośredniości jest uważana za połączoną z kosmosem. Wszelkie działania zależą od całokształtu ruchu kosmicznego. Nie ma długoterminowej z góry determinacji; zamiast tego po prostu natychmiastowe połączenie, w którym wszystko wchodzi w komunikację, popychając każdą istotę do działań, które nie mogą wynikać z wyboru ponieważ wszystko jest uwarunkowane kosmicznym rytmem. Postrzeganie braku wyboru prowadzi do wolności, a jogin praktykuje tę wolność poza wszelkimi ramami i ograniczeniami. Staje się sahajya, istotą spontaniczną i działa z własnej dobrej woli. W sensie absolutnym nie ma dobra ani zła – wszystko równoważy się w nieskończoności. Żadna zasługa ani Żaden błąd, żaden chwalebny czyn. Pozostaje tylko kosmiczna gra, w której jesteśmy tylko wolnymi od cząstek, tańczącymi elektronami.
Odcięte ramiona oznaczają również, że Kali odcina ramiona mężczyznom, którzy działają w świecie bez świadomości, a zwłaszcza kobietom, które nie są świadome swoich ciał.
Jej rozczochrane włosy: włosy Kali reprezentują bunt przeciwko normom społecznym i wolności. Reprezentuje również włosy jogina, które łączą się z energią kosmiczną.
Szakale: Podczas gdy Durga dosiada lwa — najwyższego szlachetnego zwierzęcia — Kali jest towarzyszem szakali, których ciemne sylwetki wtapiają się w noc, często oświetlone migotliwym światłem stosów pogrzebowych. To symbolizuje zamiłowanie Kali do zapomnianych lub pogardzanych stworzeń.
Lubi też wrony. Kali ma takie samo nastawienie społeczne: zaprasza na swoje ceremonie wszystkich wyznawców bez względu na kastę, historię czy kulturę. Ona nie robi takich rozróżnień. Bramin i parias są witani w ten sam sposób przez Matkę. Swoją miłością obdarza wszystkich. Jej przerażający wygląd ma tylko popychać jej wyznawców do zdobycia odwagi potrzebnej do wyjścia poza ograniczenia umysłu, poza ograniczenia piękna i brzydkiego, czystego i nieczystego, wartościowego i niegodnego.
Węże:
Węże również są przedmiotem strachu i odrzucenia. Kali, podobnie jak Śiwa i wszyscy asceci, żyje w doskonałej harmonii z wężami, niezależnie od tego, czy są jadowite, czy nie. Często kobra królewska chroni Shivę. Na północy Indii widziałem węże bawiące się trójzębem ascety (symbolem Śiwy) wbitym w ziemię i owijającym się wokół jego zębów. Wąż jest także łącznikiem między niebem a ziemią, między pierwszą a ostatnią tattwą (zasadami rzeczywistości). Falujący ruch jego ciała przypomina nam o nieobecności dogmatów, wierzeń, pewników – nieobecności, która obdarza jogina subtelnością, wdziękiem i tak jak moc oderwania się od ograniczeń ciała, wąż zrzuca swoje stare skóra.
Wąż symbolizuje także wieczność.
W tańcu tandawa ,kręgosłup jest wyobrażany jako wąż. Głowa węża jest reprezentowana przez kość krzyżową, a jego ogon kończy się na potylicy. Wąż jest również reprezentacją Kundalini, która nie jest tylko energią – jest także Boginią zwiniętą w sercu, a nie w czakrze podstawy. Odzwierciedla to podejście Kaszmiru, w którym wszystko koncentruje się w sercu. Nie jest to temat praktyki, ale raczej łaska:
„Widzi się, że ta najwyższa i najsubtelniejsza energia przekracza wszelkie praktyki. Kiedy ta energia zamyka w sobie bindu [punkt metafizyczny] serca, jest zwinięta jak wąż w głębokim, głębokim śnie. I tam, w sercu, pozostaje we śnie, nie myśląc o niczym.
O Uma, ta Bogini również zamknęła w swojej piersi księżyc, ogień, słońce, gwiazdy i czternaście światów, ale jest nieprzytomna, jakby odurzyła ją trucizna”.
Pole kremacji:
To pole jest miejscem, gdzie pięć elementów, ego i zróżnicowanie są niszczone i gdzie wielu powrócił do jednego, do popiołów, do ziemi, do nieba, do przestrzeni. To koniec koncepcji, prawdy i dogmatów. Koniec emocjonalnego ograniczania. Tutaj rozpuszcza się pięć kancuka*.
Tandava:
Tandava to taniec tworzenia i rozpadu. Jest to taniec, w którym Shakti pokona Shivę, przywracając moc kobiecości, narzucając jej rytm i zapraszając nas z kolei do tworzenia i niszczenia w nieskończonym cyklu. Kali poprzez tandava wyraża kreatywność chaosu.
Każdy dosłowny i metaforyczny obraz Kali jest zatem obciążony duchowym znaczeniem; Medytacja nad symboliką Bogini ma moc przemieniania jej wyznawców.
„Kancukas to pięć okryć mayi (przyczyna bez początku, która stwarza iluzję świata): ograniczenie czasu, ograniczenie miejsca, ograniczenie przywiązania, ograniczenie wiedzy, wrażenie ograniczonej kreatywności.
,,Lepiej bez celu iść naprzód niż bez celu stać w miejscu, a z pewnością o niebo lepiej, niż bez celu się cofać”
– Andrzej Sapkowski
CO ZASIEJESZ TO ZBIERZESZ
– Andrzej Sapkowski
CO ZASIEJESZ TO ZBIERZESZ