Wydaje się, że rozwój społeczeństwa ludzkiego podążał wspólną drogą do sukcesu, systemem o coraz większej złożoności, który często rozwija się w izolacji, ale według tej samej formuły. Wydaje się, że zaczyna się od uświadomienia sobie, że najlepiej prosperujemy, pracując razem.
![[Obrazek: Shaman-Regalia.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/Shaman-Regalia.jpg)
Narkotyki, ozdoby, muzyka i leczenie: większość regaliów szamana ma na celu wywarcie wrażenia i poprowadzenie ludzi w odkrywczą podróż. Źródło: Jonathon /Adobe Stock.
Łączenie się w plemiona pozwoliło nam chronić się przed niebezpiecznymi drapieżnikami , niezależnie od tego, czy należą do naszego gatunku, czy nie. Z tego początkowego dążenia do utworzenia stada zrodziła się cała reszta.
Rolnictwo, choć szkodliwe dla jednostki w porównaniu z dotychczasowym podejściem do łowiectwa i zbieractwa, pozwoliło na utworzenie większych społeczności i stanowiło atrakcyjną alternatywę dla koczowniczego trybu życia. Wiele z tego, co widzimy dzisiaj, wynika z tej decyzji.
Armie zaczynały jako wyspecjalizowani obrońcy, czyli najeźdźcy , którzy znaleźli sposób na życie w atakowaniu słabszych sąsiadów. Przed inżynierami i naukowcami byli kowale. A przed lekarzami i współczesną medycyną byli szamani.
Ciekawe, że takie postacie łączyły w swojej roli religię i medycynę, gdyż w naszej prymitywnej psychologii te dwie rzeczy są ze sobą ściśle powiązane. Ale takie postacie, zwykle bogato ubrane, pojawiały się w wielu różnych kulturach na całym świecie. Oto niektóre z wielu rytualnych dodatków używanych przez szamana .
1. Szaman Yup'ik i uzdrawianie.
![[Obrazek: Photographed.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/Photographed.jpg)
Sfotografowany około 1890 roku szaman Yup'ik wypędza złe duchy z chorego chłopca. Yup'ik żyją na Alasce do dziś i mają bogatą historię łowiectwa i handlu. Szaman ma ogromnie przesadzone ręce, które owijają się wokół chłopca i łączą się z wieloma ustami maski, aby przestraszyć duchy w dziecku. Takie groteskowe stroje były powszechne wśród szamanów z wielu odmiennych społeczeństw i pokazują, że nie mając zrozumienia podstawowego problemu, taki szaman próbował uporać się z chorobą jak każdy inny nieznany wróg, z wrzaskiem i brawurą (Frank Carpenter / Public Domain )
2. Zioła lecznicze i Zulu
![[Obrazek: see.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/see.jpg)
Tutaj widzimy przygotowanie diety szamana Zulusów w wiosce kulturalnej Mantenga Swazi, która zachowuje tradycje Zulusów. Ten szaman również ma na sobie futrzany strój, chociaż cieplejszy klimat oznacza, że nosi znacznie mniej, tylko tyle, aby podkreślić jego rolę w wiosce. To, co je szaman, było ważne, ponieważ szamani na całym świecie spożywali wszelkie dostępne im produkty psychoaktywne, a w swoim transie starali się zrozumieć, co dzieje się z chorymi, gdy umierają, i w ten sposób zyskać wgląd w to, jak pomóc żywym (Pierre Andre Leclercq / CC BY-SA 4.0)
3. Jasne kolory i ozdoby
![[Obrazek: consistent.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/consistent.jpg)
Jedną stałą cechą takich szamanów jest ekstrawagancja ich strojów, która sprawia, że są ubrani w najlepsze dostępne dla nich regalia (i często w najjaśniejszych kolorach), jak ma to miejsce w przypadku tego azteckiego szamana z pióropuszem niebieskich piór . Choć poszczególni szamani z odległych zakątków świata wydają się odmienni, często to przede wszystkim ich otoczenie powoduje różnice w wyglądzie. Intencja jest zawsze taka sama: szaman jest kluczową postacią rytualną dla społeczności i musi tak wyglądać (MirreNL / CC BY 3.0 )
4. Transformacja
![[Obrazek: finery.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/finery.jpg)
Te ozdoby, a zwłaszcza maski używane przez szamanów, służą konkretnemu celowi, ponieważ oddalają człowieka wewnątrz kostiumu od charakteru samego szamana. W wielu kulturach panuje pogląd, że szaman przekształca się w zwierzę i zyskuje w ten sposób jakiś atrakcyjny aspekt tego zwierzęcia. Na przykład posąg w Chavin de Huantar w peruwiańskich Andach przedstawia postacie w trakcie ich przemiany w jaguara, a pokazana na zdjęciu Tairona z Kolumbii przedstawia swoich szamanów z charakterystycznymi zadartymi nosami nietoperzy ( Banco de la Republica – Kolumbia / CC BY-NC 2.0 )
5. Głośne dźwięki!
![[Obrazek: point.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/point.jpg)
Nie ma sensu przebierać się za dziewiątki, jeśli nie zamierza się o tym zrobić piosenki i tańca, a dla szamanów jest to dosłowna część ich roli. Duża część sztuki szamańskiej to instrumenty performatywne, a instrumenty muzyczne , takie jak wenezuelskie piszczałki i bębny, na których szaman gra lub z akompaniamentem, stanowią kluczową część rytuałów. Towarzyszyły im tańce, śpiewy i wspólne nabożeństwa. Takie aspekty szamanizmu wykazują jego wspólną płaszczyznę ze zorganizowaną religią (Fotofox / Public Domain )
6. Umierająca sztuka
![[Obrazek: This.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/This.jpg)
To Chuonnasuan, ostatni szaman Oroqen z Mandżurii. Strój ma wszystkie cechy szamańskich regaliów: jasne kolory, ozdobne ozdoby, instrumenty muzyczne i zakrytą twarz, która sprawia, że szaman wydaje się nieziemski . Niestety jest to ostatni szaman Oroqen, a po ich śmierci w roku 2000 nie było już więcej. Szamanizm Oroqen już wymarł (Richard Noll / domena publiczna )
źródło; Josepha Grenna
Joseph Green jest redaktorem pisma Historic Mysteries, które łączy swoje doświadczenie w literaturze angielskiej z trwającą całe życie fascynacją tym, co dziwne i niewyjaśnione
![[Obrazek: Shaman-Regalia.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/Shaman-Regalia.jpg)
Narkotyki, ozdoby, muzyka i leczenie: większość regaliów szamana ma na celu wywarcie wrażenia i poprowadzenie ludzi w odkrywczą podróż. Źródło: Jonathon /Adobe Stock.
Łączenie się w plemiona pozwoliło nam chronić się przed niebezpiecznymi drapieżnikami , niezależnie od tego, czy należą do naszego gatunku, czy nie. Z tego początkowego dążenia do utworzenia stada zrodziła się cała reszta.
Rolnictwo, choć szkodliwe dla jednostki w porównaniu z dotychczasowym podejściem do łowiectwa i zbieractwa, pozwoliło na utworzenie większych społeczności i stanowiło atrakcyjną alternatywę dla koczowniczego trybu życia. Wiele z tego, co widzimy dzisiaj, wynika z tej decyzji.
Armie zaczynały jako wyspecjalizowani obrońcy, czyli najeźdźcy , którzy znaleźli sposób na życie w atakowaniu słabszych sąsiadów. Przed inżynierami i naukowcami byli kowale. A przed lekarzami i współczesną medycyną byli szamani.
Ciekawe, że takie postacie łączyły w swojej roli religię i medycynę, gdyż w naszej prymitywnej psychologii te dwie rzeczy są ze sobą ściśle powiązane. Ale takie postacie, zwykle bogato ubrane, pojawiały się w wielu różnych kulturach na całym świecie. Oto niektóre z wielu rytualnych dodatków używanych przez szamana .
1. Szaman Yup'ik i uzdrawianie.
![[Obrazek: Photographed.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/Photographed.jpg)
Sfotografowany około 1890 roku szaman Yup'ik wypędza złe duchy z chorego chłopca. Yup'ik żyją na Alasce do dziś i mają bogatą historię łowiectwa i handlu. Szaman ma ogromnie przesadzone ręce, które owijają się wokół chłopca i łączą się z wieloma ustami maski, aby przestraszyć duchy w dziecku. Takie groteskowe stroje były powszechne wśród szamanów z wielu odmiennych społeczeństw i pokazują, że nie mając zrozumienia podstawowego problemu, taki szaman próbował uporać się z chorobą jak każdy inny nieznany wróg, z wrzaskiem i brawurą (Frank Carpenter / Public Domain )
2. Zioła lecznicze i Zulu
![[Obrazek: see.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/see.jpg)
Tutaj widzimy przygotowanie diety szamana Zulusów w wiosce kulturalnej Mantenga Swazi, która zachowuje tradycje Zulusów. Ten szaman również ma na sobie futrzany strój, chociaż cieplejszy klimat oznacza, że nosi znacznie mniej, tylko tyle, aby podkreślić jego rolę w wiosce. To, co je szaman, było ważne, ponieważ szamani na całym świecie spożywali wszelkie dostępne im produkty psychoaktywne, a w swoim transie starali się zrozumieć, co dzieje się z chorymi, gdy umierają, i w ten sposób zyskać wgląd w to, jak pomóc żywym (Pierre Andre Leclercq / CC BY-SA 4.0)
3. Jasne kolory i ozdoby
![[Obrazek: consistent.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/consistent.jpg)
Jedną stałą cechą takich szamanów jest ekstrawagancja ich strojów, która sprawia, że są ubrani w najlepsze dostępne dla nich regalia (i często w najjaśniejszych kolorach), jak ma to miejsce w przypadku tego azteckiego szamana z pióropuszem niebieskich piór . Choć poszczególni szamani z odległych zakątków świata wydają się odmienni, często to przede wszystkim ich otoczenie powoduje różnice w wyglądzie. Intencja jest zawsze taka sama: szaman jest kluczową postacią rytualną dla społeczności i musi tak wyglądać (MirreNL / CC BY 3.0 )
4. Transformacja
![[Obrazek: finery.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/finery.jpg)
Te ozdoby, a zwłaszcza maski używane przez szamanów, służą konkretnemu celowi, ponieważ oddalają człowieka wewnątrz kostiumu od charakteru samego szamana. W wielu kulturach panuje pogląd, że szaman przekształca się w zwierzę i zyskuje w ten sposób jakiś atrakcyjny aspekt tego zwierzęcia. Na przykład posąg w Chavin de Huantar w peruwiańskich Andach przedstawia postacie w trakcie ich przemiany w jaguara, a pokazana na zdjęciu Tairona z Kolumbii przedstawia swoich szamanów z charakterystycznymi zadartymi nosami nietoperzy ( Banco de la Republica – Kolumbia / CC BY-NC 2.0 )
5. Głośne dźwięki!
![[Obrazek: point.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/point.jpg)
Nie ma sensu przebierać się za dziewiątki, jeśli nie zamierza się o tym zrobić piosenki i tańca, a dla szamanów jest to dosłowna część ich roli. Duża część sztuki szamańskiej to instrumenty performatywne, a instrumenty muzyczne , takie jak wenezuelskie piszczałki i bębny, na których szaman gra lub z akompaniamentem, stanowią kluczową część rytuałów. Towarzyszyły im tańce, śpiewy i wspólne nabożeństwa. Takie aspekty szamanizmu wykazują jego wspólną płaszczyznę ze zorganizowaną religią (Fotofox / Public Domain )
6. Umierająca sztuka
![[Obrazek: This.jpg]](https://www.historicmysteries.com/wp-content/uploads/2023/08/This.jpg)
To Chuonnasuan, ostatni szaman Oroqen z Mandżurii. Strój ma wszystkie cechy szamańskich regaliów: jasne kolory, ozdobne ozdoby, instrumenty muzyczne i zakrytą twarz, która sprawia, że szaman wydaje się nieziemski . Niestety jest to ostatni szaman Oroqen, a po ich śmierci w roku 2000 nie było już więcej. Szamanizm Oroqen już wymarł (Richard Noll / domena publiczna )
źródło; Josepha Grenna
Joseph Green jest redaktorem pisma Historic Mysteries, które łączy swoje doświadczenie w literaturze angielskiej z trwającą całe życie fascynacją tym, co dziwne i niewyjaśnione
Szczerość to drogi dar więc nie oczekuj jej od tanich ludzi...