30.06.2023, 16:01
Historię Starożytnego Egiptu, jakkolwiek ogromną, można również zgrabnie podzielić. Z jednoczących wysiłków pierwszych pół-mitycznych królów wyłoniła się seria dynastii, które przebiegały przez trzy złote ery zjednoczonego Egiptu, z dwoma okresami walk wewnętrznych i niezgody pomiędzy nimi.
Te dwa „pośrednie” okresy pokazują nam najbardziej podzielony Egipt. Chwała i słynna monumentalna architektura pochodzą prawie wyłącznie z ustalonych okresów względnego pokoju Starego, Średniego i Nowego „Królestwa”, ale to okresy „przejściowe” pokazują nam coś z charakteru tych ludzi.
Apophis rozpoczyna walkę
Faraon Apopis był potężnym człowiekiem, władcą Dolnego Egiptu (myląco północnego Egiptu i delty Nilu) z XV dynastii. Na nieszczęście dla Apofisa jego rządy nie były absolutne, ponieważ rządził w Drugim Okresie Przejściowym wewnętrznych konfliktów w historii Egiptu, około 1550 roku pne.
Tak więc byli inni, rywalizujący faraonowie. Najwyraźniej był tam faraon Seqenenre Tao, władca Teb na południe od ciebie. Wyglądał na łatwy łup, ale był jeden problem. Sekenenre Tao był pokojowym sąsiadem Apopisa, co prawda rywalem, ale nie takim, z którym Apopis prowadził aktywną wojnę. Jeśli miał wziąć udział w bitwie, Apophis musiał wszcząć kłótnię. To nie był jakiś relikt rycerskiej uprzejmości, jakaś formalność do załatwienia; Zarówno Apophis, jak i Seqenenre Tao byli świadomi świata, w którym żyli. Była to bardziej dyplomatyczna oferta poddania się Seqenenre Tao, ułożonego w chichot.
Dlatego Apophis wysłał wiadomość ze swojej stolicy w Avaris do Seqenenre Tao w odległych Tebach, z bardzo konkretną skargą. Apofis twierdził, że hipopotamy z Teb można było usłyszeć nocą w całym Avaris: czy Seqenenre Tao łaskawie osuszy jego staw z hipopotamami.
Faraonowi Seqenenre Tao zaproponowano wybór. Mógł poddać się woli swojego północnego sąsiada, jakkolwiek arbitralna by ona nie była, albo odrzucić prośbę i dać Apophisowi dyplomatyczny policzek w twarz, której szukał. Apophis technicznie rzecz biorąc miał zwierzchnictwo, ale był to interesujący test niezależności dla Seqenenre Tao. Historia niestety nie odnotowuje końca tego kryzysu dyplomatycznego.
Brakuje końca zwoju. Fakt, że narracja pochodzi od skryby ze znacznie późniejszej XIX dynastii, może sugerować, że część opowieści może być alegoryczna lub w inny sposób fabularyzowana. W takim przypadku moglibyśmy spodziewać się rozwiązania w stylu
„Seqenenre Tao skonsultował się z mędrcem i otrzymał sprytne rozwiązanie, aby uniknąć wojny”
Istnieje jednak kilka fragmentarycznych wskazówek w zapisie archeologicznym, które wskazują na inną możliwość. Co by było, gdyby Kłótnia Apofisa i Seqenenre Tao wydarzyła się naprawdę, tak jak została napisana?
Widzisz, mamy zmumifikowane szczątki faraona Seqenenre Tao, które mówią nam kilka rzeczy o sytuacji, w której zmarł. Po pierwsze, mumifikacja jest zaskakująco niedoskonała jak na ciało władcy Teb.
Czy jego kapłani balsamowali go w nagłym pośpiechu, pod wpływem jakiejś zewnętrznej presji?
Po drugie, czaszka i twarz Seqenenre Tao zostały przebite i zniszczone przez rany wlotowe z wielu ostrych krawędzi. Każda z tych ran byłaby prawdopodobnie śmiertelna sama w sobie, a oni wyjaśniają, że tego faraona lub jego niedawno zmarłego ciała nie należy traktować z szacunkiem.
Czy Seqenenre Tao połknął przynętę Apophisa, stanął na wysokości zadania i wyruszył z Teb ze swoją armią, by zmierzyć się z Apophisem w bitwie? Czy umarł z powodu zniewagi wobec swojego hipopotama?
źródło - Joseph Green jest redaktorem magazynu Historic Mysteries, który łączy jego doświadczenie w literaturze angielskiej z trwającą całe życie fascynacją tym, co dziwne i niewyjaśnione.
Te dwa „pośrednie” okresy pokazują nam najbardziej podzielony Egipt. Chwała i słynna monumentalna architektura pochodzą prawie wyłącznie z ustalonych okresów względnego pokoju Starego, Średniego i Nowego „Królestwa”, ale to okresy „przejściowe” pokazują nam coś z charakteru tych ludzi.
Apophis rozpoczyna walkę
Faraon Apopis był potężnym człowiekiem, władcą Dolnego Egiptu (myląco północnego Egiptu i delty Nilu) z XV dynastii. Na nieszczęście dla Apofisa jego rządy nie były absolutne, ponieważ rządził w Drugim Okresie Przejściowym wewnętrznych konfliktów w historii Egiptu, około 1550 roku pne.
Tak więc byli inni, rywalizujący faraonowie. Najwyraźniej był tam faraon Seqenenre Tao, władca Teb na południe od ciebie. Wyglądał na łatwy łup, ale był jeden problem. Sekenenre Tao był pokojowym sąsiadem Apopisa, co prawda rywalem, ale nie takim, z którym Apopis prowadził aktywną wojnę. Jeśli miał wziąć udział w bitwie, Apophis musiał wszcząć kłótnię. To nie był jakiś relikt rycerskiej uprzejmości, jakaś formalność do załatwienia; Zarówno Apophis, jak i Seqenenre Tao byli świadomi świata, w którym żyli. Była to bardziej dyplomatyczna oferta poddania się Seqenenre Tao, ułożonego w chichot.
Dlatego Apophis wysłał wiadomość ze swojej stolicy w Avaris do Seqenenre Tao w odległych Tebach, z bardzo konkretną skargą. Apofis twierdził, że hipopotamy z Teb można było usłyszeć nocą w całym Avaris: czy Seqenenre Tao łaskawie osuszy jego staw z hipopotamami.
Faraonowi Seqenenre Tao zaproponowano wybór. Mógł poddać się woli swojego północnego sąsiada, jakkolwiek arbitralna by ona nie była, albo odrzucić prośbę i dać Apophisowi dyplomatyczny policzek w twarz, której szukał. Apophis technicznie rzecz biorąc miał zwierzchnictwo, ale był to interesujący test niezależności dla Seqenenre Tao. Historia niestety nie odnotowuje końca tego kryzysu dyplomatycznego.
Brakuje końca zwoju. Fakt, że narracja pochodzi od skryby ze znacznie późniejszej XIX dynastii, może sugerować, że część opowieści może być alegoryczna lub w inny sposób fabularyzowana. W takim przypadku moglibyśmy spodziewać się rozwiązania w stylu
„Seqenenre Tao skonsultował się z mędrcem i otrzymał sprytne rozwiązanie, aby uniknąć wojny”
Istnieje jednak kilka fragmentarycznych wskazówek w zapisie archeologicznym, które wskazują na inną możliwość. Co by było, gdyby Kłótnia Apofisa i Seqenenre Tao wydarzyła się naprawdę, tak jak została napisana?
Widzisz, mamy zmumifikowane szczątki faraona Seqenenre Tao, które mówią nam kilka rzeczy o sytuacji, w której zmarł. Po pierwsze, mumifikacja jest zaskakująco niedoskonała jak na ciało władcy Teb.
Czy jego kapłani balsamowali go w nagłym pośpiechu, pod wpływem jakiejś zewnętrznej presji?
Po drugie, czaszka i twarz Seqenenre Tao zostały przebite i zniszczone przez rany wlotowe z wielu ostrych krawędzi. Każda z tych ran byłaby prawdopodobnie śmiertelna sama w sobie, a oni wyjaśniają, że tego faraona lub jego niedawno zmarłego ciała nie należy traktować z szacunkiem.
Czy Seqenenre Tao połknął przynętę Apophisa, stanął na wysokości zadania i wyruszył z Teb ze swoją armią, by zmierzyć się z Apophisem w bitwie? Czy umarł z powodu zniewagi wobec swojego hipopotama?
źródło - Joseph Green jest redaktorem magazynu Historic Mysteries, który łączy jego doświadczenie w literaturze angielskiej z trwającą całe życie fascynacją tym, co dziwne i niewyjaśnione.
Szczerość to drogi dar więc nie oczekuj jej od tanich ludzi...