30.01.2023, 23:50
Jeżący włos na głowie status starożytnych bogów i ludzi
Ludzkie włosy zawsze odgrywały ważną rolę w kulturze i społeczeństwie. Zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, stylizacja włosów wydaje się być wrodzoną ludzką potrzebą podkreślenia ich piękna i siły. Tak więc, oprócz tego, że były interesujące i raczej piękne, fryzury w historii działały jako wyznaczniki, które ujawniały status społeczny danej osoby i przynależność do plemienia lub grupy, klasę społeczną, wiek, stan cywilny, przekonania polityczne i wiele innych.
Kouros reprezentujący wyidealizowaną młodzież (około 530 pne) ( domena publiczna )
Łysina i próżność cesarzy rzymskich
W starożytnym Rzymie, chociaż włosy mężczyzn mogły wymagać codziennej uwagi nie mniej niż włosy kobiet, społeczność prezentowała na nie radykalnie odmienną reakcję społeczną. Podczas gdy włosy kobiet były pieczołowicie układane różnymi technikami, dłuższe sesje pielęgnacyjne byłyby uważane za tabu dla mężczyzn.
Łaźnia męska autorstwa Albrechta Dürera (ok. 1496-1497) ( domena publiczna )
Grzebienie Doliny Indusu W starożytnych Indiach włosy były historycznie kojarzone z wdziękiem i mocą. Chociaż Shiva i Parvati noszą włosy w splątanych lokach lub jata , wczesna sztuka przedstawia włosy Buddy jako kręcone. W czasach cywilizacji harappańskiej stylizacja włosów była bardzo modna, o czym świadczą artefakty znalezione w różnych miejscach harappańskich, w tym w Mohendżo-daro, Harappa, Kalibangan, Dholavira, Rakhigarhi i Banawali. Grzebienie były używane przez Harappanów, z których wiele odkryto w Kalibangan i Mohendżo-daro. Wydobyto również miedziane lustra w kształcie owalu z Kalibangan i Rakhigarhi.
Ludzkie włosy zawsze odgrywały ważną rolę w kulturze i społeczeństwie. Zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, stylizacja włosów wydaje się być wrodzoną ludzką potrzebą podkreślenia ich piękna i siły. Tak więc, oprócz tego, że były interesujące i raczej piękne, fryzury w historii działały jako wyznaczniki, które ujawniały status społeczny danej osoby i przynależność do plemienia lub grupy, klasę społeczną, wiek, stan cywilny, przekonania polityczne i wiele innych.
Kouros reprezentujący wyidealizowaną młodzież (około 530 pne) ( domena publiczna )
Chociaż, co być może zrozumiałe, wiele uwagi poświęcono fryzurom starożytnych kobiet, nie należy lekceważyć fryzur mężczyzn w starożytnym świecie. Na przykład w starożytnej Grecji piękno było najważniejsze dla mężczyzn - być może nawet bardziej niż dla kobiet. Przystojny, wyrzeźbiony mężczyzna z pełnymi ustami w starożytnej Grecji rozumiał, że jego uroda jest darem bogów, a piękne ciało uważano za bezpośredni dowód pięknego umysłu. Dlatego piękny starożytny Grek nie miał żadnych skrupułów, by spędzać na siłowni więcej niż osiem godzin dziennie, aby zmaksymalizować swoje atuty. Mając to na uwadze, taki człowiek z pewnością uznałby za swój obowiązek zwrócenie szczególnej uwagi także na włosy. Nieco podobnie starożytni Chińczycy wierzyli, że włosy i skórę otrzymali od rodziców.
Fryzury starożytnych greckich bogów i ludzi
Wielu starożytnych greckich bogów można było rozpoznać po ich charakterystycznych fryzurach, a przez całą starożytność te boskie fryzury służyły jako modele ludzkich fryzur. Zeus zazwyczaj układa włosy w górę, po czym następuje zamaszysty strumień włosów, który następnie promieniuje na zewnątrz, tworząc koronę z pojedynczych pasm. Asklepios, bóg uzdrawiania, jest jedynym bogiem, który nosi włosy jak Zeus.
Popiersie Dionizosa. Muzeum Archeologiczne w Efezie ( CC BY-SA 3.0 )Obraz Zeusa w Olimpii ( domena publiczna )
Fryzury starożytnych greckich bogów i ludzi
Wielu starożytnych greckich bogów można było rozpoznać po ich charakterystycznych fryzurach, a przez całą starożytność te boskie fryzury służyły jako modele ludzkich fryzur. Zeus zazwyczaj układa włosy w górę, po czym następuje zamaszysty strumień włosów, który następnie promieniuje na zewnątrz, tworząc koronę z pojedynczych pasm. Asklepios, bóg uzdrawiania, jest jedynym bogiem, który nosi włosy jak Zeus.
W porównaniu z tymi szlachetnymi bogami, Dionizos i jego zwolennicy, którzy odprawiali orgiastyczne rytuały, rozwinęli antytetyczny odpowiednik boskiej fryzury. Dionizossam jest czasami przedstawiany z cechami hermafrodyty, z szerokimi ramionami, lekko zgarbioną postawą i długimi włosami odsuniętymi z twarzy w kok, zakrywającymi uszy. Satyry są przedstawiani ze stojącymi na czubku głowy włosami, spiczastymi uszami i małymi rogami na głowach. Silenowie (starsi satyrowie) nosili wieniec z bluszczu, aby zakryć łysiny, ponieważ łysina była postrzegana jako oznaka brzydoty w czasach Homera. Łysy Sokrates porównał swój wygląd do Silena. Pewnej łysienia doświadczyli także Homer i Eurypides, ateński dramaturg tragiczny, z pozostałymi przetłuszczającymi się włosami opadającymi na boki. W przeciwieństwie do Platona, który miał pełną głowę, ale nosił ją bez stylizacji. Perykles, odnoszący sukcesy ateński mąż stanu, wiedział, jak się zaprezentować. Ubrał się na modłę Ateny w hełmie.
Perykles w hełmie jak Atena. ( CC BY-SA 3.Ceramika i freski z okresu minojskiego przedstawiają tancerzy i atletów z czarnymi włosami do ramion w wielkich pałacach, zwłaszcza w Knossos. Podobnie sztuka Morza Egejskiego przedstawia mężczyzn z pojedynczymi lub podwójnymi włosami. Bohaterowie Homera też mieli takie włosy, jak wojownicy w bitwie pod Maratonem w 490 roku p.n.e. Aż do około 500 roku pne młodzieńcy nosili włosy do ramion, a nawet cienko splecione, co było wysoce sztucznym i czasochłonnym nawykiem uprzywilejowanej szlachty. Mężczyźni zaczęli przycinać włosy już w połowie V wieku, tradycyjnie ze względu na swoje osiągnięcia sportowe. Krótsza fryzura sportowców stała się bardzo popularna.
włosami. (Zdjęcia: dzięki uprzejmości Mickiego Pistoriusa)Portrety Aleksandra Wielkiego z wznoszącymi się lokami tworzącymi środkowe przedziały stały się wzorem dla hellenistycznych królów. Ponieważ wśród młodszych Greków nie było brody, Aleksander przystąpił do przycinania brody, promując w ten sposób młodość jako ideał swoich czasów. W rzeczywistości był pierwszym królem Grecji, który nie nosił brody. Wkrótce, przynajmniej na kilka następnych lat, noszenie brody przez cesarza stało się niemodne.
Łysina i próżność cesarzy rzymskich
W starożytnym Rzymie, chociaż włosy mężczyzn mogły wymagać codziennej uwagi nie mniej niż włosy kobiet, społeczność prezentowała na nie radykalnie odmienną reakcję społeczną. Podczas gdy włosy kobiet były pieczołowicie układane różnymi technikami, dłuższe sesje pielęgnacyjne byłyby uważane za tabu dla mężczyzn.
Łaźnia męska autorstwa Albrechta Dürera (ok. 1496-1497) ( domena publiczna )
Jest prawdopodobne, że we wcześniejszych czasach rzymscy mężczyźni nosili długie włosy, ponieważ dopiero około 300 rpne, wraz z wprowadzeniem fryzjerów zwanych tonsorami , stało się zwyczajem noszenie krótkich włosów. Obowiązki fryzjerskie i utrzymanie w zamożnych starożytnych rzymskich domach spadały na wyszkolonych fryzjerów w gospodarstwie domowym, którymi były zwykle kobiety. Jednak dla tych panów, którzy nie mieli dostępu do prywatnych usług fryzjerskich i golarskich lub dla tych, którzy preferowali bardziej towarzyską atmosferę, mogli udać się do tonstriny (zakładu fryzjerskiego) na odrobinę plotek z innymi bywalcami. Ówczesne zakłady fryzjerskie były miejscem spotkań towarzyskich, a także pierwszego golenia młodego mężczyzny, które często obchodzono w okolicy jako przejście do męskości.
Cytat:
Cesarze rzymscy byli najczęściej znani jako trendsetterzy fryzur. Na przykład stałą cechą portretów Augusta jest jego fryzura z charakterystycznymi rozwidlonymi lokami na czole. Nero zapoczątkował trend skomplikowanych kręconych fryzur i bokobrodów. Po epoce Flawiuszów większość mężczyzn miała krótkie włosy przycięte na czubku głowy. Prosta fryzura z grzywką z przodu była powszechna wśród mężczyzn za rządów Trajana przez kilka następnych dziesięcioleci. Hadrian zapoczątkował trend noszenia brody, a po nim wielu cesarzy kontynuowało ten trend. Chociaż zwykle było to postrzegane jako oznaka jego oddania Grecji i kulturze greckiej, Historia Augusta twierdzi, że Hadrian nosił brodę, aby ukryć skazy na twarzy.
(Museo Capitolino w Rzymie/ domena publiczna ); Domicjan (José Luiz Bernardes Ribeiro/ CC BY-SA 4.0 )Szczególnie w epoce republikańskiej, od 509 do 27 pne, łysienie u mężczyzn oznaczało mądrość i powagę. Męska łysina była zatem uważana za idealną cechę uczciwego obywatela rzymskiego i była używana na portretach filozofów, aby oddać czcigodność. W tamtym czasie rzymscy patroni portretów woleli być przedstawiani z lśniącymi łysymi głowami, szerokimi nosami i dodatkowymi zmarszczkami, odzwierciedlającymi lata, które poświęcili państwu rzymskiemu. Jednak pomimo aury patriotyzmu związanej z łysieniem, cofająca się linia włosów poza dziedziną portretu nie była tak pożądana. Owidiusz w swoim Ars Amatoria, napisał: „Brzydkie są byki bez rogów, a pole bez trawy to wstręt. Tak jest z drzewem bez liści, tak z głową bez włosów”. Mówi się, że słynny łysy cesarz Domicjan stracił dużo snu z powodu utraty włosów. Swetoniusz zacytował jego słowa: „ Bądź pewien, że nic nie jest przyjemniejsze, ale nic nie trwa krócej ” niż posiadanie włosów. Do czasu, gdy Juliusz Cezar był u władzy, bycie łysym było postrzegane jako deformacja. Dlatego Juliusz Cezar dołożył wszelkich starań, aby ukryć przerzedzone włosy, zaczesując cienkie loki na czubku głowy. Pozornie rozumiejąc powagę sytuacji, Senat pozwolił Cezarowi nosić koronę laurową, aby ukryć znikającą linię włosów.
Ponieważ zarówno łysienie, jak i siwienie wiązały się z pogarszającym się zdrowiem i witalnością rzymskich mężczyzn, farbowanie włosów okazało się popularną praktyką. Jednak nie było ucieczki przed satyrą, a każdy mężczyzna, który próbował ukryć cofającą się linię włosów, był narażony na ciągłe kpiny z poetów, takich jak Martial (Marcus Valerius Martialis), który napisał w swoich Epigramach : „Twoje włosy są starannie ułożone, aby twoja łysa głowa nie mogła się ujawniać ." ( Fraszki , 10.83)
Tak zwany posąg „Króla-Kapłana”,, późny okres dojrzałych harappanów, Muzeum Narodowe, Karaczi, Pakistan. ( CC BY-SA 1.0 )Grzebienie Doliny Indusu W starożytnych Indiach włosy były historycznie kojarzone z wdziękiem i mocą. Chociaż Shiva i Parvati noszą włosy w splątanych lokach lub jata , wczesna sztuka przedstawia włosy Buddy jako kręcone. W czasach cywilizacji harappańskiej stylizacja włosów była bardzo modna, o czym świadczą artefakty znalezione w różnych miejscach harappańskich, w tym w Mohendżo-daro, Harappa, Kalibangan, Dholavira, Rakhigarhi i Banawali. Grzebienie były używane przez Harappanów, z których wiele odkryto w Kalibangan i Mohendżo-daro. Wydobyto również miedziane lustra w kształcie owalu z Kalibangan i Rakhigarhi.
Wiele elementów z terakoty przedstawia mężczyzn z zaczesanymi do tyłu włosami. Został albo skrócony, albo zwinięty w supeł z tyłu z filetem do podparcia. Czasami część była zawiązana, a inna część zwisała swobodnie. W niektórych przypadkach jedna część była zawiązana, a druga zwinięta. Inną formą było zebranie włosów w kok lub zwinięcie ich w pierścień na czubku głowy. W terakotowej figurce mężczyzny z Patny włosy mężczyzny są zaczesane do tyłu w pasmach z filetem na głowie, rogowym ułożeniem na głowie i węzłem po prawej stronie.
datowane na wschodnią dynastię Han (25–220 ne) Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie. ( Domena publiczna )Symbole statusu jeżące włosy w starożytnych Chinach W starożytnych Chinach włosy i fryzury były ważne zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Włosy były bardzo cenione, ponieważ poza synowskim obowiązkiem wymagającym ich pielęgnacji symbolizowały znacznie więcej niż piękno czy ekspresję osobistą. Włosy człowieka były deklaracją wielu aspektów jego statusu społecznego, przynależności politycznej i wyborów życiowych. Dlatego starożytni Chińczycy cenili swoje włosy jako znak szacunku do samego siebie. Kara zwana kunw okresie wiosenno-jesiennym (770-476 p.n.e.) zmuszali grzeszników do golenia włosów i brody. Uznano to za bardziej szkodliwe w porównaniu z innymi karami fizycznymi, ponieważ raniło ducha grzesznika i dosłownie zrywało jego więź z rodzicami. W okresie Walczących Królestw (475-221 pne) legendarnemu generałowi Cao Cao uniknięto kary śmierci. Zamiast tego zgolono mu włosy w ramach kary za nieposłuszeństwo wobec rozkazów wojskowych.
Portret generała Cao Cao z Sancai Tuhui (1607) ( domena publiczna )Męska fryzura pomogła również odróżnić lud Han, w tamtym czasie nowo utworzoną dominującą grupę etniczną, od innych grup etnicznych, ponieważ Hansowie wiązali im włosy, podczas gdy inni zwykle preferowali rozczochrane długie włosy. Dorośli mężczyźni Han skręcili swoje długie włosy w kok na czubku głowy i czasami przykryli go płótnem. Dynastia Han również opierała swoje ceremonie dojrzewania na zmianie fryzury. Kiedy młody mężczyzna Han osiągnął wiek 20 lat, odbywała się ceremonia, podczas której nadano mu specjalną czapkę i inne imię na dorosłość. Po tej ceremonii oficjalnie stał się dorosły i uczesał włosy w kok. W czasach dynastii Tang (618-907 ne) fryzury o różnych kształtach stały się symbolem statusu klasowego. Później, gdy Mandżurowie przejęli władzę w 1644 roku, jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobili, było zmuszenie męskich obywateli do golenia głów w tradycyjną kolejkową fryzurę. Dwa lata później władcy Qing niesławnie nakazali, aby wszyscy mężczyźni w Chinach Han przyjęli długi klasyczny warkocz jako symbol podporządkowania się ich nowym władcom. Opór był taki, że przestępstwo nieobcięcia włosów uznano za zdradę, za którą groziła kara śmierci.
Martini Fisher jest mitografem i autorem wielu książek, w tym „Mapy czasu: matriarchat i kultura bogini ” | Sprawdź MartiniFisher.com Górny obraz : Samson i Dalila, Domenico Fiazella (1650) Luwr ( domena publiczna ) autorstwa Martiniego Fishera Bibliografia Chang, S. 2015. Historia podnoszenia włosów. Słowo chińskie. Dostępne pod adresem: https://www.theworldofchinese.com/2015/0...g-history/ Fisher, M. 2019. Czy życie jest łatwiejsze dla pięknych ludzi . Dostępne pod adresem: https://martinifisher.com/2019/12/13/is-...of-beauty/ Haas, N. i in. glin. 2005. Fryzury w sztuce starożytności greckiej i rzymskiej . Journal of Investigative Dermatology Symposium Proceedings , tom 10, wydanie 3 . Han, B. 2013. Historia włosów . Chiny Codzienne.
Martini Fisher jest mitografem i autorem wielu książek, w tym „Mapy czasu: matriarchat i kultura bogini ” | Sprawdź MartiniFisher.com Górny obraz : Samson i Dalila, Domenico Fiazella (1650) Luwr ( domena publiczna ) autorstwa Martiniego Fishera Bibliografia Chang, S. 2015. Historia podnoszenia włosów. Słowo chińskie. Dostępne pod adresem: https://www.theworldofchinese.com/2015/0...g-history/ Fisher, M. 2019. Czy życie jest łatwiejsze dla pięknych ludzi . Dostępne pod adresem: https://martinifisher.com/2019/12/13/is-...of-beauty/ Haas, N. i in. glin. 2005. Fryzury w sztuce starożytności greckiej i rzymskiej . Journal of Investigative Dermatology Symposium Proceedings , tom 10, wydanie 3 . Han, B. 2013. Historia włosów . Chiny Codzienne.
Prawdziwą miarą człowieczeństwa nie jest ani inteligencja, ani to, jak wysoką pozycję potrafi człowiek osiągnąć na tym szalonym świecie. Nie, prawdziwą miarą człowieczeństwa jest to, jak szybko potrafi on reagować na potrzeby innych i jak wiele daje z siebie.
Anthony Peake
Anthony Peake