31.10.2022, 21:22
Jednym z bardziej fascynujących aspektów II wojny światowej była ogromna liczba walczących więźniów zgromadzonych po obu stronach. Ponieważ obie strony zaangażowały się w wojnę prawie totalną, duża część dostępnej siły roboczej została wykorzystana jako żołnierze, a wiele tysięcy tych żołnierzy zostało schwytanych.
Co więcej, jak uczy nas wiele hollywoodzkich filmów, obowiązkiem każdego schwytanego oficera jest próba ucieczki z takiego zamknięcia. Filmy takie jak Wielka ucieczka w żywy sposób przedstawiają odwagę i śmiałość takich ucieczek, a także pomysłowość, jaką okazali więźniowie w uwalnianiu się. Jednak jeden taki błysk geniuszu w asystowaniu w takich ucieczkach nie został jeszcze pokazany w filmie. Istnieje długa historia wydawania kart do gry żołnierzom amerykańskim . Karty do gry były uważane za ważną część życia żołnierzy . Był to jeden ze sposobów, w jaki żołnierze spędzali czas i odpoczywali w stresujących sytuacjach wojennych. Poza dodatkowymi możliwościami, karty zawierały również obrazki wrogich celów o dużej wartości, aby żołnierze mogli się z nimi zapoznać: umiejętność rozpoznania wroga jest niezwykle ważna.
Ale czy karty do gry w czasie II wojny światowej były używane do jeszcze bardziej sprytnego celu? Czy talie kart rzeczywiście umożliwiały ucieczkę jeńcom wojennym? Sekret tkwi w „taliach map”: taliach kart zawierających mapy ucieczki zaprojektowane, aby pomóc jeńcom w ucieczce z niemieckich obozów jenieckich.
Plan ucieczki
Pod koniec 1944 roku bitwy II wojny światowej na całym świecie przybrały na sile. Zamek Colditz, duży zamek w stylu renesansowym, wysoko na klifie we wschodnich Niemczech, został przekształcony w więzienie i mieścił głośnych jeńców wojennych z II wojny światowej pod stałą strażą Niemców.
Jeńcy wojenni, których zwykle trudno było kontrolować, zostali umieszczeni w zamku Colditz. Jednak ze względu na Konwencję Genewską armia niemiecka zezwoliła jeńcom na otrzymywanie paczek od takich organizacji jak Polski Czerwony Krzyż.
Więżniom pozwolono odbierać paczki i pocztę, przeszukiwano także takie przesyłki. Jeśli jakakolwiek broń została znaleziona, była konfiskowana i więzień nie otrzymywał więcej paczek. Chociaż było to w najlepszym razie odwrócenie uwagi armii niemieckiej, było postrzegane jako świetna okazja wśród alianckich szpiegów do psot.
Aby pomóc jeńcom wojennym w ucieczce, amerykańskie i brytyjskie agencje wywiadowcze wpadły na nowatorski pomysł. Pomyśleli o przemyceniu przydatnych przedmiotów jeńcom wojennym, aby zapewnić sobie łatwą ucieczkę. Zadbali jednak o ukrycie obiektów, aby nie zostały wykryte przez porywaczy. Z tego powodu zwrócili się do United States Playing Card Company. Amerykańskie i brytyjskie agencje wywiadowcze zaangażowały firmę w tajną misję produkcji map dla więźniów. Talia kart miała być rozdawana jeńcom wojennym na zamku Colditz jako część bożonarodzeniowych paczek od Czerwonego Krzyża. Dzięki temu talie kart zostałyby wysłane do więźnia bez zwracania na to uwagi strażników obozowych. To ostatecznie pomogłoby im uciec z zamku. Ukryte instrukcje Wszystkie standardowe karty do gry są wykonane przez połączenie dwóch warstw papieru, laminowane i sklejane. Talie map, które zostały wysłane do jeńców wojennych, również wyglądają tak samo jak standardowe karty. Jednak w kartach było coś wyjątkowego. W warstwach kart do gry ukryto mapy ucieczki.
Po zalaniu kart wodą jeńcy wojenni mogli oderwać warstwy i uzyskać dostęp do kart ucieczki. Każda z kart odsłoniła fragment drogi ucieczki. Aby uzyskać widok na cały niemiecki region, więźniowie musieliby połączyć ze sobą całą talię, układając karty jak puzzle.
Jednak nie wszystkie pakiety świąteczne zawierały talie map. Paczki zawierające mapę oznaczono krzywymi celofanowymi pieczęciami. Decki umieszczono w niebiesko-białych pudełkach z logo Bicycle . Tył karty również był niebiesko-biały.
Niebieskie logo „roweru” i krzywy celofan oznaczały tajne talie kart (Garrett Morrow /)
Po wypełnieniu plansze z mapami wskazywały kierunki ucieczki i potencjalne drogi ucieczki, z których mogli skorzystać więźniowie. Dołączono kompletną mapę obszarów wraz z długościami i szerokościami geograficznymi. Do tego specjalne instrukcje, informacje i cenne wskazówki, które umożliwiłyby więźniom łatwą ucieczkę. Mapy ucieczki zostały zawarte w 48 kartach do gry, które znajdują się w pojedynczej talii. Cztery asy zawierały jednak indywidualne mikromapy zawierające szczegóły dróg lub rzek. Karty Jokera w talii służyły jako klucz do połączenia wszystkich rzeczy. Więźniowie musieli najpierw położyć całość pik, zanim udali się do karo, trefl i kier.
Na kartach znajdowały się szczegółowe instrukcje dotyczące świadomości istnienia naziemnych kabli elektrycznych w różnych obszarach. Były też instrukcje dotyczące wzgórz , które więźniowie wykorzystają jako punkty widokowe, pola, które trzeba przebyć, i brzegi rzeki, którymi należy podążać. Ucieczka do zwycięstwa? Nieoczekiwana współpraca między firmą produkującą karty a wywiadem alianckim rzeczywiście zakończyła się sukcesem. Za pomocą pokładów map około 32 więźniów udało nam się uciec z zamku Colditz. Ponadto w całych Niemczech podjęto ponad 300 prób ucieczki. Aby uniknąć wykrycia przez armię niemiecką, plan talii kart starano się jak najdłużej utrzymywać w tajemnicy. Użycie mapy było również wyraźnym naruszeniem konwencji genewskiej. Tak więc było trzymane w ścisłej tajemnicy aż do lat 70., kiedy w końcu wyszło na jaw. Według United States Playing Card Company nie ma żadnych informacji archiwalnych dotyczących unikalnej talii kart. Wynika to głównie z tajnego charakteru akcji ucieczki. Jest uważany za jeden z najciekawszych projektów ucieczki w historii.
„Zestaw ucieczkowy” Colditz zawierający fałszywy nazistowski mundur i karabin (leewrightonflickr / CC BY 2.0 )
Dziś z tamtego okresu zachowały się tylko dwie talie kart. Ostatnie istniejące talie map należą do Międzynarodowego Muzeum Szpiegów w Waszyngtonie . Oprócz zapieczętowanej talii w muzeum znajduje się sekcja Sześciu Maczug, która ujawnia ukrytą mapę. Artefakty były najpierw obecne w Muzeum CIA, a później trafiły do Międzynarodowego Muzeum Szpiegów. Pomimo braku niektórych szczegółów projektu, w kwietniu 1990 roku powstała limitowana reprodukcja kart. Na awersie kart talii Pamiątek wydrukowana jest replika tej mapy. Górny obrazek: Mapy zostały ukryte pomiędzy warstwami kart użytych do wykonania kart do gry.
Źródło: Imperialne Muzeum Wojny / domena publiczna . By Bipin Dimri
Co więcej, jak uczy nas wiele hollywoodzkich filmów, obowiązkiem każdego schwytanego oficera jest próba ucieczki z takiego zamknięcia. Filmy takie jak Wielka ucieczka w żywy sposób przedstawiają odwagę i śmiałość takich ucieczek, a także pomysłowość, jaką okazali więźniowie w uwalnianiu się. Jednak jeden taki błysk geniuszu w asystowaniu w takich ucieczkach nie został jeszcze pokazany w filmie. Istnieje długa historia wydawania kart do gry żołnierzom amerykańskim . Karty do gry były uważane za ważną część życia żołnierzy . Był to jeden ze sposobów, w jaki żołnierze spędzali czas i odpoczywali w stresujących sytuacjach wojennych. Poza dodatkowymi możliwościami, karty zawierały również obrazki wrogich celów o dużej wartości, aby żołnierze mogli się z nimi zapoznać: umiejętność rozpoznania wroga jest niezwykle ważna.
Ale czy karty do gry w czasie II wojny światowej były używane do jeszcze bardziej sprytnego celu? Czy talie kart rzeczywiście umożliwiały ucieczkę jeńcom wojennym? Sekret tkwi w „taliach map”: taliach kart zawierających mapy ucieczki zaprojektowane, aby pomóc jeńcom w ucieczce z niemieckich obozów jenieckich.
Plan ucieczki
Pod koniec 1944 roku bitwy II wojny światowej na całym świecie przybrały na sile. Zamek Colditz, duży zamek w stylu renesansowym, wysoko na klifie we wschodnich Niemczech, został przekształcony w więzienie i mieścił głośnych jeńców wojennych z II wojny światowej pod stałą strażą Niemców.
Jeńcy wojenni, których zwykle trudno było kontrolować, zostali umieszczeni w zamku Colditz. Jednak ze względu na Konwencję Genewską armia niemiecka zezwoliła jeńcom na otrzymywanie paczek od takich organizacji jak Polski Czerwony Krzyż.
Więżniom pozwolono odbierać paczki i pocztę, przeszukiwano także takie przesyłki. Jeśli jakakolwiek broń została znaleziona, była konfiskowana i więzień nie otrzymywał więcej paczek. Chociaż było to w najlepszym razie odwrócenie uwagi armii niemieckiej, było postrzegane jako świetna okazja wśród alianckich szpiegów do psot.
Aby pomóc jeńcom wojennym w ucieczce, amerykańskie i brytyjskie agencje wywiadowcze wpadły na nowatorski pomysł. Pomyśleli o przemyceniu przydatnych przedmiotów jeńcom wojennym, aby zapewnić sobie łatwą ucieczkę. Zadbali jednak o ukrycie obiektów, aby nie zostały wykryte przez porywaczy. Z tego powodu zwrócili się do United States Playing Card Company. Amerykańskie i brytyjskie agencje wywiadowcze zaangażowały firmę w tajną misję produkcji map dla więźniów. Talia kart miała być rozdawana jeńcom wojennym na zamku Colditz jako część bożonarodzeniowych paczek od Czerwonego Krzyża. Dzięki temu talie kart zostałyby wysłane do więźnia bez zwracania na to uwagi strażników obozowych. To ostatecznie pomogłoby im uciec z zamku. Ukryte instrukcje Wszystkie standardowe karty do gry są wykonane przez połączenie dwóch warstw papieru, laminowane i sklejane. Talie map, które zostały wysłane do jeńców wojennych, również wyglądają tak samo jak standardowe karty. Jednak w kartach było coś wyjątkowego. W warstwach kart do gry ukryto mapy ucieczki.
Po zalaniu kart wodą jeńcy wojenni mogli oderwać warstwy i uzyskać dostęp do kart ucieczki. Każda z kart odsłoniła fragment drogi ucieczki. Aby uzyskać widok na cały niemiecki region, więźniowie musieliby połączyć ze sobą całą talię, układając karty jak puzzle.
Jednak nie wszystkie pakiety świąteczne zawierały talie map. Paczki zawierające mapę oznaczono krzywymi celofanowymi pieczęciami. Decki umieszczono w niebiesko-białych pudełkach z logo Bicycle . Tył karty również był niebiesko-biały.
Niebieskie logo „roweru” i krzywy celofan oznaczały tajne talie kart (Garrett Morrow /)
Po wypełnieniu plansze z mapami wskazywały kierunki ucieczki i potencjalne drogi ucieczki, z których mogli skorzystać więźniowie. Dołączono kompletną mapę obszarów wraz z długościami i szerokościami geograficznymi. Do tego specjalne instrukcje, informacje i cenne wskazówki, które umożliwiłyby więźniom łatwą ucieczkę. Mapy ucieczki zostały zawarte w 48 kartach do gry, które znajdują się w pojedynczej talii. Cztery asy zawierały jednak indywidualne mikromapy zawierające szczegóły dróg lub rzek. Karty Jokera w talii służyły jako klucz do połączenia wszystkich rzeczy. Więźniowie musieli najpierw położyć całość pik, zanim udali się do karo, trefl i kier.
Na kartach znajdowały się szczegółowe instrukcje dotyczące świadomości istnienia naziemnych kabli elektrycznych w różnych obszarach. Były też instrukcje dotyczące wzgórz , które więźniowie wykorzystają jako punkty widokowe, pola, które trzeba przebyć, i brzegi rzeki, którymi należy podążać. Ucieczka do zwycięstwa? Nieoczekiwana współpraca między firmą produkującą karty a wywiadem alianckim rzeczywiście zakończyła się sukcesem. Za pomocą pokładów map około 32 więźniów udało nam się uciec z zamku Colditz. Ponadto w całych Niemczech podjęto ponad 300 prób ucieczki. Aby uniknąć wykrycia przez armię niemiecką, plan talii kart starano się jak najdłużej utrzymywać w tajemnicy. Użycie mapy było również wyraźnym naruszeniem konwencji genewskiej. Tak więc było trzymane w ścisłej tajemnicy aż do lat 70., kiedy w końcu wyszło na jaw. Według United States Playing Card Company nie ma żadnych informacji archiwalnych dotyczących unikalnej talii kart. Wynika to głównie z tajnego charakteru akcji ucieczki. Jest uważany za jeden z najciekawszych projektów ucieczki w historii.
„Zestaw ucieczkowy” Colditz zawierający fałszywy nazistowski mundur i karabin (leewrightonflickr / CC BY 2.0 )
Dziś z tamtego okresu zachowały się tylko dwie talie kart. Ostatnie istniejące talie map należą do Międzynarodowego Muzeum Szpiegów w Waszyngtonie . Oprócz zapieczętowanej talii w muzeum znajduje się sekcja Sześciu Maczug, która ujawnia ukrytą mapę. Artefakty były najpierw obecne w Muzeum CIA, a później trafiły do Międzynarodowego Muzeum Szpiegów. Pomimo braku niektórych szczegółów projektu, w kwietniu 1990 roku powstała limitowana reprodukcja kart. Na awersie kart talii Pamiątek wydrukowana jest replika tej mapy. Górny obrazek: Mapy zostały ukryte pomiędzy warstwami kart użytych do wykonania kart do gry.
Źródło: Imperialne Muzeum Wojny / domena publiczna . By Bipin Dimri
''Skorpion jest najlepszy; kłóci się z duchami które wzywał''