12.02.2015, 13:59
"Zapomniana Biblia” to znakomita popularnonaukowa antologia starożytnych ksiąg, które nie weszły do kanonu zarówno Biblii hebrajskiej i chrześcijańskiej. Teksty tych ksiąg pochodzą z korpusu utworzonego z pseudoepigrafów Biblii hebrajskiej Starego Testamentu i apokryfów Nowego Testamentu. Ich naukowa i teologiczna wartość polega na tym, iż wnoszą wiele światła do problematyki historii, religii i kultury z epoki schyłku biblijnego judaizmu i początków chrześcijaństwa.
Warto przypomnieć, że Biblia hebrajska Starego Testamentu jest owocem selekcji licznych starożytnych tekstów, tzw. pseudoepigrafów. Podobnie rzecz się ma z Nowym Testamentem, gdzie apokryfy były początkowo integralną częścią. Kanony Pisma Świętego były wynikiem długiego procesu selekcji ksiąg natchnionych w środowisku Żydów i chrześcijan. Dzieje kanonu Biblii hebrajskiej sięgają swoimi początkami końca tzw. niewoli babilońskiej w VI wieku p.n.e., ale ostatecznie liczba i porządek ksiąg Starego Testamentu została ustalona w końcu I wieku n.e. Ostateczny kanon Nowego Testamentu powstał znacznie później, bo w IV wieku n.e. Okres ten stanowi jednocześnie czas stopniowego zapominania i odrzucania ksiąg pseudoepigrafów przez rabiniczny judaizm oraz apokryfów przez wczesny Kościół. Niektóre z tych ksiąg, między innymi Pierwsza Księga Henocha i Księga Jubileuszy przetrwały w kanonie Kościoła w Etiopii, ale także w kulturze średniowiecznej Europy, aż do czasów Reformacji. Ich ponowne odkrywanie w badaniach biblijnych nastąpiło dopiero w XX wieku. "
Zainteresowanym proponuję przeczytać całość - <!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.recogito.pologne.net/recogito_77/wiara3_1.htm">http://www.recogito.pologne.net/recogit ... ara3_1.htm</a><!-- m -->
Warto przypomnieć, że Biblia hebrajska Starego Testamentu jest owocem selekcji licznych starożytnych tekstów, tzw. pseudoepigrafów. Podobnie rzecz się ma z Nowym Testamentem, gdzie apokryfy były początkowo integralną częścią. Kanony Pisma Świętego były wynikiem długiego procesu selekcji ksiąg natchnionych w środowisku Żydów i chrześcijan. Dzieje kanonu Biblii hebrajskiej sięgają swoimi początkami końca tzw. niewoli babilońskiej w VI wieku p.n.e., ale ostatecznie liczba i porządek ksiąg Starego Testamentu została ustalona w końcu I wieku n.e. Ostateczny kanon Nowego Testamentu powstał znacznie później, bo w IV wieku n.e. Okres ten stanowi jednocześnie czas stopniowego zapominania i odrzucania ksiąg pseudoepigrafów przez rabiniczny judaizm oraz apokryfów przez wczesny Kościół. Niektóre z tych ksiąg, między innymi Pierwsza Księga Henocha i Księga Jubileuszy przetrwały w kanonie Kościoła w Etiopii, ale także w kulturze średniowiecznej Europy, aż do czasów Reformacji. Ich ponowne odkrywanie w badaniach biblijnych nastąpiło dopiero w XX wieku. "
Zainteresowanym proponuję przeczytać całość - <!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.recogito.pologne.net/recogito_77/wiara3_1.htm">http://www.recogito.pologne.net/recogit ... ara3_1.htm</a><!-- m -->
Wybaczanie odnosi się do przeszłości, której się nie da już zmienić, a nie do teraźniejszości, na którą nadal mamy wpływ...
Żyj tak, jakbyś miał umrzeć jutro
Ucz się tak, jakbyś miał żyć wiecznie
Gandhi
Żyj tak, jakbyś miał umrzeć jutro
Ucz się tak, jakbyś miał żyć wiecznie
Gandhi