Forumezo.pl - Forum ezoteryczne i magiczne
Sleipnir: mityczny ośmionogi koń Odyna - Wersja do druku

+- Forumezo.pl - Forum ezoteryczne i magiczne (https://www.forumezo.pl)
+-- Dział: EZOTERYCZNIE (https://www.forumezo.pl/forumdisplay.php?fid=274)
+--- Dział: Runy (https://www.forumezo.pl/forumdisplay.php?fid=145)
+---- Dział: Mitologia (https://www.forumezo.pl/forumdisplay.php?fid=166)
+---- Wątek: Sleipnir: mityczny ośmionogi koń Odyna (/showthread.php?tid=15225)



Sleipnir: mityczny ośmionogi koń Odyna - Brigit - 15.09.2022

Mitologia nordycka oferuje współczesnym czytelnikom cudowny świat gigantów, elfów, potworów i masywnego jesionu Yggdrasil, który łączy dziewięć otaczających wszechświatów. Azowie, w tym Odyn, Thor, Loki, Heimdall i Freyr, nadzorują te światy wraz z całym wachlarzem czujących i potężnych zwierząt. Niewiele z tych stworzeń jest tak dobrze znanych jak Sleipnir, ośmionogi koń Odyna.

Nazwa Sleipnir oznacza coś w rodzaju „Fast-Traveler”. Jego imię wywodzi się od staronordyckiego przymiotnika sleipir, oznaczającego śliski lub śliski. Proza Edda , skomponowana przez Snorriego Sturlusona , trzynastowiecznego islandzkiego poetę, historyka i wodza, dokumentuje najbardziej niekonwencjonalne pochodzenie Sleipnira. Według Snorriego ojcem wielkiego konia był niezwykły ogier o imieniu Svaðilfari. Sleipnir nie urodził się jednak z normalnej klaczy. Klacz, która urodziła mistycznego rumaka, to nikt inny jak Loki. Zgadza się – Loki, bóg oszust, adoptowany syn Odyna i brat Thora. Znany zmiennokształtny, Loki być może dostał więcej, niż się spodziewał w tym odcinku.

Jak w wielu nordyckich opowieściach, narodziny Sleipnira zaczynają się od zadziornego olbrzyma. 
We wczesnych dniach Asgardu, po wojnie między bogami, gigant zaproponował zbudowanie potężnego muru ochronnego wokół Asgardu, obiecując ukończenie w ciągu roku. Jego zapłatą będzie Freyja, bogini miłości i piękna, a także słońce i księżyc. Przekonani, że zadanie nie jest możliwe w takiej linii czasu, bogowie zgodzili się, nieświadomi gigantycznego konia Svaðilfari, który pomógł budowniczemu, przesuwając masywne kamienie z prędkością błyskawicy. Zaledwie trzy dni przed ukończeniem muru, przebiegły Loki zmienił kształt, stając się klaczą w rui. Jako klacz Loki zwabił Svaðilfari daleko od ściany, udaremniając umowę giganta. Krótko po leśnej konsumpcji z Svaðilfari, Loki urodziła Sleipnira, ośmionożnego źrebaka.

Osiem nóg Sleipnira? 
Sleipnir jest łatwo rozpoznawalny w sztuce nordyckiej, jak na szwedzkich kamieniach obrazkowych Tjängvide i Ardre VIII. Z ośmioma nogami Sleipnir byłby szybszy niż jakikolwiek inny koń, odpowiedni dla samego króla bogów. Historyk Hilda Ellis Davidson spekuluje, że osiem nóg ogiera może symbolizować podróż szamana w życiu pozagrobowym. Osiem nóg tego cudownego rumaka równało się liczbie nóg standardowej grupy nosicieli śmieci. Czterech mężczyzn niosących trumnę – zabierając duszę do innego świata – również stoi na ośmiu nogach. Przynależność Odyna do życia pozagrobowego potwierdza tę ideę. 

Przygody 
Wspaniały siwy ogier pojawia się w wielu tekstach staronordyckich, w tym w Poetyckiej Eddzie , Sadze o Volsungach i innych. W każdej historii ten najszybszy z koni był wierny swojemu imieniu. Jako ulubiony środek podróży Odyna, Sleipnir nie tylko podróżował lądem, ale mógł latać w powietrzu. Koń i mistrz podejmowali wszelkiego rodzaju przygody, takie jak ściganie się z gigantycznym Hrungnirem i jego koniem Gullfaxi (Złota Grzywa). Hermod, syn Odyna, przejechał Sleipnirem przez most Gjallarbru na Hel, próbując bezskutecznie wskrzesić ukochanego boga Baldra po jego przedwczesnej śmierci.

Inne zwierzęta Odyna 
Gdziekolwiek poszedł Odyn Wszechojciec, w pobliżu byli jego zwierzęcy sojusznicy. Sleipnir, największy ze wszystkich koni, niósł Odyna przez dziewięć królestw, w tym codzienną przejażdżkę przez Bifrost, tęczowy most łączący boski królestwo Asgard z Midgardem, Ziemią. Inne zwierzęta zajmowały się i komunikowały z Najwyższym Bogiem Odynem. Często jest przedstawiany, jak siedzi w przepychu w najsłynniejszej sali Asgardu, Walhalli . Zawsze u jego boku są Huginn i Muninn, kruki znane również jako „myśl” i „pamięć”. Kruki latają wokół Midgardu i dalej, przynosząc raporty z daleka do uszu Odyna. Dwa wilki, Gerir i Freki, „wygłodniały”, również siedzą u boku króla bogów.

Konie Bogów 
Jak każdy wielki ogier, Sleipnir spłodził całe pokolenia koni, w tym Graniego, konia Zygmunta z Volsungów. Żaden inny wierzchowiec nie może rywalizować ze Sleipnirem, ale bogowie nordyccy mieli także konie o wielkiej sławie. Ballada o Grimnirze , część Poetyckiej Eddy , wymienia dziesięć koni bogów, aczkolwiek bez konkretnych właścicieli lub zawodników. Nótt, bogini Nocy, i jej syn Dagr, czyli Dzień, również jeździli konno po całym wszechświecie. Noc jechała Hrímfaxi (Mroźna Grzywa), której ślina spadała co noc na ziemię. Day jechał Shining Mane, Skinfaxi, którego grzywa oświetlała zarówno ziemię, jak i niebo. Aby nigdy nie podążać za tłumem, potężny bóg Thor unikał koni, zamiast tego wybrał spacer przez Bifrost lub, w niektórych opowieściach, użycie swoich magicznych kozy Tanngrisnir (warczący) i Tanngnjóstr (gnasher) do zaciągnięcia swojego rydwanu.

Inne zwierzęta w mitologii nordyckiej 
W mitach nordyckich zwierzęta były czymś więcej niż żywym inwentarzem i zwierzętami domowymi. Były to czujące istoty i siły we wszechświecie. Wszechświat nordycki, jak większość światów mitologicznych, był najeżony i pełen wszelkiego rodzaju stworzeń. Gigantyczne drzewo świata Yggdrasil było domem dla wielu cudownych zwierząt. Na jego koronie siedział olbrzymi orzeł z nieco mniejszym olbrzymim jastrzębiem, usadowionym między oczami. Chichocząc wiewiórka Ratatosk przemierzała szczyty Yggdrasil, niosąc słowa od orła do węża Nidhogga, który żył u podstawy wielkiego drzewa, obgryzając jego korzenie. Wraz z czterema wielkimi jeleniami Nidhogg zagroził, że przewróci Yggdrasil. Inne potwory, takie jak gigantyczny wilk Fenrir i Jörmungander, wąż świata, zagrażają bogom i bohaterom w Ragnarök . 

Konie w islandzkiej archeologii 
Posiadanie koni, czworonożnych, było niezbędne dla każdego wartościowego człowieka w społeczeństwie nordyckim. W dziesiątkach islandzkich sag konie pojawiają się jako cenna siła robocza i własność w całym północnoatlantyckim świecie. Konie i szczątki znajdują się w pochówkach w całym świecie nordyckim.

źródło; historia mistyczna