Forumezo.pl - Forum ezoteryczne i magiczne
W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - Wersja do druku

+- Forumezo.pl - Forum ezoteryczne i magiczne (https://www.forumezo.pl)
+-- Dział: EZOTERYCZNIE (https://www.forumezo.pl/forumdisplay.php?fid=274)
+--- Dział: Runy (https://www.forumezo.pl/forumdisplay.php?fid=145)
+---- Dział: Ogólnie o runach (https://www.forumezo.pl/forumdisplay.php?fid=158)
+---- Wątek: W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run (/showthread.php?tid=13427)

Strony: 1 2


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - akszara - 13.11.2018

nie wiem gdzie mam umieścic moje pytanie, to wstepnie pisze tutaj, w odniesieniu do rady Brigit, zebym zapytała kogoś znającego sie na temacie.
a więc w lekturach mniej więcej już się orientuje, ale pytanie do zaawansowanych w temacie mam inne- gdzie, w jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run? dlaczego tak się wierzy? chcialabym wiedziec, bo to tego raczej nie znajde w popularnorynkowych ksiązkach, bo jak cos jest to tylko się nadmienia że tak jest, ale nie dalczego się robi. Tak więc to moje pierwsze pytanie - może Adalbertson odpowie mi na nie Smile


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - Elżbieta - 13.11.2018

Cytat:bo jak cos jest to tylko się nadmienia że tak jest, ale nie dalczego się robi.

Bo takie jest życie, za wszystko się płaci, tę czy inną cenę, nie dotyczy to przecież tylko run. Kiedy kogoś porosisz o pomoc, to czy nie nalezy się odwdzięczyć zaloty W przypadku kultury związanej z runami istnieje tzw Sieć Losu, której naruszenie zmienia bieg wydarzeń. Wyproszenie innej drogi niż masz przeznaczoną, czasem skutkuje zapłatą, na przykład za błędny wybór.

Cytat:może Adalbertson odpowie mi na nie

Napisz pw. Może :03777:

A to blog Adalbertsona - Szerszenia <!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.runy.net.pl/">http://www.runy.net.pl/</a><!-- m -->


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - akszara - 13.11.2018

Elie nie o to mi chodzi, bo wiem ze sie płaci.
Chce widziec gdzie w literaturze dotyczącej run mam tego szukac, bo z tego co sie zroientowałam - tutaj ofiara jest "wieksza", jakaś taka specjalna, nie tam zwykła zaplata "pienięzna". I dlatego chce poznać źródło, jak to wyglądało u Germanów, co ofiarowywali. to że Odyn za mądrość ze źrodla Mimira oddał oko to nie znaczy że każdy kto chce skorzystać z pomocy Ansuz też ma oddać oko czy ponieść podobną w wymiarze ofiare. O to mi chodzi - co dać w zamian i gdzie przykłądy mozna znaleźć. Nie interesuja mnie blogi - fora - dyskusje osób przepisujących jedna od drugiej - che to znalexć w literaturze tematycznej własnie.

A blog p. Tomasza juz dawno przeczytałam, co stało sie inspiracja do poszukiwań innych źródeł.


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - Elżbieta - 13.11.2018

Moja wiedza na temat run jest uboga. Wiem, pamiętam to, co pisali na byłym ( niestety) forum Futhark. Hrefna często o tym pisała. Pisała też, że można wcześniej ofiarować coś, co jest dla Ciebie ważne jako zapłatę/ zadatek za " wyproszone "aby Los nie wziął czegoś innego.
Odnośnie literatury - nie ma innej jak Eddy, Sagi, Pismo Runiczne - Raymond Ian Page, materiały etnograficzne związane z tą kulturą. Poza tym masz temat - <!-- l --><a class="postlink-local" target="_blank" href="https://forumezo.pl/runy-historia-mitologia-eddy-sagi.html">runy-historia-mitologia-eddy-sagi.html</a><!-- l -->

Trzeba szukać i czytać.

Tu masz dobre źródło z którego też możesz się sporo dowiedzieć - <!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="https://blogvigdis.wordpress.com/2018/10/26/runiczne-buty-z-bryggen/?fbclid=IwAR2AqATG-pMeuCgQpQyUZCxXvxOYztoj0l_1HBOPup_snvX4Ggq4_Uka458">https://blogvigdis.wordpress.com/2018/1 ... gq4_Uka458</a><!-- m -->


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - akszara - 13.11.2018

dziękuje Smile to mam lekture na wieczór.
Eddy czytałam ale tylko w internecie, teraz biore sie za mitologie Smile w Eddach nie bezpośrednio o zapłacie, bym powiedział, że domyślnie bardziej to jest.
Page'a nie ma nigdzie ale będe sprawdzać, może kiedyś sie trafi, tak samo jak Runy (praca zbiorowa).


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - akszara - 03.12.2018

Przeczytałam Tajemnice sag i run i musze powiedzieć, że to jest dla mnie strawne jako objasnienie kosmogonii. Adamus pisze tam o legendach i o historycznych znaleziskach, trochę może nieściśle, ale mi sie podoba, bo to po prostu rozumiem, działa na wyobraźnie i nie jest już szokiem zrodzenie kogoś z pod pachy Smile


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - Elżbieta - 05.12.2018

akszara napisał(a):Elie nie o to mi chodzi, bo wiem ze sie płaci.
Chce widziec gdzie w literaturze dotyczącej run mam tego szukac, bo z tego co sie zroientowałam - tutaj ofiara jest "wieksza", jakaś taka specjalna, nie tam zwykła zaplata "pienięzna". I dlatego chce poznać źródło, jak to wyglądało u Germanów, co ofiarowywali. to że Odyn za mądrość ze źrodla Mimira oddał oko to nie znaczy że każdy kto chce skorzystać z pomocy Ansuz też ma oddać oko czy ponieść podobną w wymiarze ofiare. O to mi chodzi - co dać w zamian i gdzie przykłądy mozna znaleźć. Nie interesuja mnie blogi - fora - dyskusje osób przepisujących jedna od drugiej - che to znalexć w literaturze tematycznej własnie.

A blog p. Tomasza juz dawno przeczytałam, co stało sie inspiracja do poszukiwań innych źródeł.

Odpowiedź dlaczego wydaje mi się znajdziesz w Pieśń Najwyższego (Odyna) - Havamal ( w tym temacie już o tym wspominałam - <!-- l --><a class="postlink-local" target="_blank" href="https://forumezo.pl/piesn-o-runach-t38363.html?hilit=Pie%C5%9B%C5%84%20o%20Runach">piesn-o-runach-t38363.html?hilit=Pie%C5%9B%C5%84%20o%20Runach</a><!-- l --> )



Wiem, że wisiałem na wiatrem owianym drzewie

Przez dziewięć nocy,

Oszczepem zraniony, Odinowi ofiarowany

Sam sobie samemu.

Na tym drzewie, o którym nikt nie wie,

Z jakich wyrasta korzeni.

138 Chlebem mnie nie karmiono, ni napojem z rogu,

Wypatrywałem ku dołowi,

Przyjąłem runy - krzycząc przyjąłem,

Spadłem potem stamtąd.

139 Pieśni dziewięć wszechmożnych od sławnego dostałem

Syna Bölthorna, Bestli ojca,

I napój dostałem drogiego miodu,

Wylany z Odrörira.

140 Wtedy zacząłem dojrzewać i rozumieć

I rosnąć i mężnieć;

Słowa mi słów słowa stwarzały -

Czyny mi z czynów czyny stwarzały.

141 Runy otzrymasz i czytelne znaki.

Bardzo wielkie runy

Bardzo mocne runy

Co Olbrzym Śpiewak zabarwiał a bogowie stworzyli

I boski run Głosiciel rytował

142 Odin - Asom, Alfom - Dain,

Dwalin - Karłom,

Alswidr - Olbrzymom, a ludzkiemu pokoleniu -

Ja sam runy kreśliłem.

* * *

143 Czy wiesz, jak rytować trzeba? Wiesz, jak badać trzeba?

Czy wiesz, jak rysować trzeba? Wiesz, jak obrabiać trzeba?

Czy wiesz, jak modlić się trzeba? Wiesz, jak ofiary składać trzeba?

Czy wiesz, jak przekazać trzeba? Wiesz, jak na ofiarę zabić trzeba?

144 Lepiej nie modlić się, niż ofiarować za wiele,

Zawsze za Ofiarę czeka człowiek zapłaty,

Lepiej nie przekazać, niż zabić za wiele




145 Thundr tak nakreślił przed stworzeniem ludzi,

Gdzie stał, gdy z powrotem odszedł.

VI

146 Pieśń znam, której nie zna małżonka władcy

Ni syn człowieczy,

Pomoc zwie się pierwsza, a pomoże w troskach i w kłotniach

I wszelkich chorobach.

147 Znam inną, której ludzie potrzebują,

Gdy chcą jako uzdrowiciele działać.

148 Trzecią pieśń znam, gdy zajdzie konieczność

Opętania nieprzyjaciół;

Ostrza tępię mym wrogom,

Nie chwyci im ni miecz, ni podstęp.

149 Czwartą pieśń znam, jeśliby mnie w kajdany zakuto,

Śpiewam tak, że iść mogę wolny,

Spadają mi z nóg kajdany

a z rąk więzy.

150 Znam piątą pieśń, gdy wrogi oszczep

Rzucony leci w walczących tłum,

Nie pędzi on tak hardo, bym go nie zatrzymał,

Gdy wzrok mój go dosięgnie.

151 Pieśń szóstą znam, jeśli mię zrani ktoś

Drzewa korzeniem świeżym,

Człowiek, co nienawiść mą wznieci

Szkodę niech większą od mojej poniesie.

152 Siódmą znam: gdybym ujrzał płomień wysoki

Nad towarzyszami w sali,

Nie płonie tak szeroko, bym go nie ugasił;

Taką pieśń umiem śpiewać.

153 Ósmą znam pieśń, co wszelkim jest

pożyteczna:

Gdy zawiść powstanie wśród władcy synów,

Umiem ją wraz uśmierzyć.

154 Dziewiątą znam: gdy muszę ratować

Mą łódź pędzoną po morzu,

Wicher uspokoję na fali

I uśpię całą wodą.

155 Pieśń dziesiątą znam: gdy czarownice ujrzę

Lecące w powietrzu,

Wtedy tak uczynię, że się zabłąkają,

Postaci swej nie odnajdą,

I nie odnajdą swej duszy.

156 Jedenastą znam: gdy mam na bój

Druhów wieść,

Spiewam w tarczę, a oni siłą naprzód pędzą,

Zdrowi do boju

I zdrowi z boju,

Żadna ich szkoda nie spotka.

157 Dwunastą pieśń znam: gdy widzę wisielca

Na drzewie się kołyszącego

Tak rysuję runy,

Że człowiek zstępuje

I ze mną mówi.

158 Pieśń znam trzynastą, gdy chłopca małego

Pokropię wodą:

Nie zginie on, choć w bitwie się znajdzie,

Nie padnie pod ostrzem miecza.

160 Pietnastą pieśń, którą Thodrörir karzeł

Śpiewał przed drzwiami Dellinga:

Siłę przepowiadał Asom, powodzenie Alfom,

jasny umysł Hroptatyrowi.

161 Szesnastą znam pieśń, gdy uczciwej dziewczyny

Miłość chcę mieć, i rozkosz,

Omamię jej zmysły - śnieżne ma ramiona -

I przemienię wszystką jej wolę.

162 Pieśń siedemnastą znam: wiem, że mi nie umknie

Młodziutkie dziewczę.

163 Pieśni tych, zapewne, Loddfafnir,

Długo brak odczuwałeś,

Wyjdzie ci na dobre, jeśli przyjmiesz,

Pożytek będziesz miał, jeśli weźmiesz,

Potrzebę zaspokoisz, gdy odbierzesz.

164 Pieśń osiemnastą znam, której nigdy nie zdradzę

Żadnej dziewczynie - ni innej niewieście -

Tajemnica jest zachowana, gdy tylko jeden wie,

To rzec chcę kończąc pieśń

Tylko tej jednej, która mnie zamknie w ramionach,

Lub może - mej siostrze.

165 Zostały teraz zaśpiewane Pieśni Najwyższego

W hali Najwyższego, ku pożytkowi synom człowieczym,

Ku zgubie synom Olbrzymów.

Błogosławiony ten, który śpiewał,

Błogosławiony ten, który wie,

Niech pożytek ma ten, który odebrał,

Błogosławieni ci, którzy słuchali.


W wierzeniach, mitologiach nordyckich, germańskich istnieje pojęcie Sieci Losu, którą przędły Norny i której nie wolno zmieniać, albowiem przeznaczeniu nie można się sprzeciwić. Człowiek zdany jest na naturę i bogów. Próba zmiany czy naginania Losu prowadzi do nieuchronnej katastrofy. Człowiek jest częścią natury a więc kwestia jego Losu jest w niej zapisana. Wszystko toczy się naturalnym torem i próba zmiany jest próbą odwrócenia biegu natury i otaczającego świata a za to się płaci. Wiemy coś o tym - ocieplenie klimatu.


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - akszara - 06.12.2018

Tak, tu jest to zarysowane i ogolne wnioski można wyciągnąc. Jednak nie dokopałam się źródeł, ujmujących to w jakis spójny konkretny sposob, taki co tlumaczy to , ze sie tak wyraże, lopatologicznie, Generalnie jest to w sferze domysłow, no ale z drugiej strony tylko te źródła mamy.
Zresztą to też wynika z mitologii, każdej, że bóg coś daje ale nie za darmo - za wszystko co da trzeba coś zwrotnie ofiarować. Czyli wracamy do początku - wszędzie jest cos za coś, z tym że różna jest ofiara, jedni żądają więcej, inni mniej, a i forma zapłaty jest zróznicowana.
Tutaj germańska uczy szacunku do otrzymanego daru, bo bogowie słono sobie potrafia policzyć za to co dają Wink


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - Brigit - 07.12.2018

Znalazłam stronę z sagami: wszystkie są po islandzku, ale są też w większości wersje angielskie i często też inne.

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://sagadb.org/index_az">http://sagadb.org/index_az</a><!-- m -->


W jakich źródłach stoi o zapłacie za pomoc run - akszara - 28.12.2018

Sagi islandzkie to źródło wiedzy o życiu i obyczajach ludów Północy, ale mi cięzko jest to czytać wiec zawieszam sie na tym co jest dostepne w ojczystym języku.

co do Sieci Losu - jednak nie ma jednoznacznych konkretnych żródeł mówiącej o tej zapłacie, czy raczej o jej wysokości.
Ofiara Odyna za otrzymanie wiedzy i mocy magicznych w całości to jednak nie jest to samo, co zapłata za pojedynczą pomoc run w konkretnej sprawie.
Sama sieć losu to co to w ogóle jest? konkretnie kto ukuł takie okreslenie? Czytałam że przeznaczenie nazwane było Forlog i że jest to taki wyższy porządek, którego niby nic nie jest w stanie zmienić. Ale dotyczy on natury i ogólnego biegu życia wraz z jego cyklem narodzin, życia i śmierci. To co w takim razie miałyby tu do roboty disy? jeśli relacje człowieka z nimi wpływały na jego los, to znaczy, że "grzebać" w "sieci losu" mozna było i nie jest on taki przynajmniej do pewnego momentu niezmienny.